Teradata is voortaan onafhankelijk
Begin januari werd het al aangekondigd, maar nu is de splitsing tussen NCR en Teradata een feit. De datawarehousingspecialist concentreert zich vanaf nu op het ‘actieve datawarehouse’.
In januari laatstleden kondigde NCR aan dat het in het derde kwartaal twee afzonderlijke entiteiten zou creëren. De ene – NCR – zou zich specialiseren in selfservice-uitrusting (ticketmachines, ‘self-checkouts’ en selfservicekiosken) en omzet draaien van 4,5 miljard dollar. De andere – Teradata Corp. – zou zich bezighouden met ‘entreprise datawarehouse’ en een omzet halen van 1,6 miljard dollar en operationele omzet tot 360 miljoen dollar voor ongeveer 5000 werknemers. Beide ‘bedrijven’ opereerden voordien al wel grotendeels los van elkaar.”De twee bedrijven zijn actief op sterke markten, zijn leider in hun segment en hebben een competitieve kostenstructuur,” aldus een tevreden Herman Wimmer, vice-president EMEA bij Teradata. “De opsplitsing was de beste beslissing van alle mogelijke scenario’s.”In België is Teradata sinds enkele weken een apart bedrijf. De transfer van werknemers en contracten zou op het einde van het jaar moeten zijn afgerond. In ons land concentreert Teradata zich op 4 grote markten: de financiële sector, distributie, telecomoperatoren en koeriers. Het bedrijf heeft klanten als Belgacom, Axa, DHL, Fedex, Coca-Cola en Goodyear. Zij zien in de oplossing ‘Active Datawarehouse’ als een goed antwoord op hun noden. “Gezien de gegroeide concurrentie hebben bedrijven nood aan scherpe en de meest recente data om snel de beste beslissingen te nemen.” Goed voorbeeld is de verzekeraar Norwich Union die nu een ‘Pay as you Drive’-verzekering aanbiedt, waarvan de prijs verschilt volgens uur en dag van rijden. De vele fusies, overnames en consolidaties tegenwoordig bevestigen bovendien de strategie van Teradata om vooral te mikken op grote bedrijven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier