Treinreizigers kunnen voortaan biljet kopen via iPhone-app NMBS

© Belga

Treinreizigers kunnen vanaf nu ook via de NMBS-app een biljet kopen. Eens betaald, ontvangen ze een sms die ze aan de treinbegeleider moeten laten zien.

Het is vanaf nu ook mogelijk om via de bestaande NMBS-app voor iPhone een treinbiljet te kopen. Een virtueel biljet kost evenveel als een papieren biljet.

Sms

“Het was al mogelijk om via de mobiele website m.nmbs.be een biljet aan te kopen, maar nu is de mobiele ticketing-service ook beschikbaar via de app”, aldus NMBS-woordvoerder Bart Crols. “Reizigers bestellen en betalen het ticket via de app en krijgen vervolgens een sms die ze aan de treinbegeleider laten zien.”

Op de vraag of NMBS niet vreest dat de reizigers pas een ticket bestellen wanneer ze de treinbegeleider zien aankomen, antwoordt Crols dat de tijd tussen het bestellen van het biljet en de ontvangst van de sms voldoende lang is om dat te vermijden.

Dezelfde prijs

Biljetten die via de app (of de mobiele website) besteld worden, kosten evenveel als een ticket dat gekocht wordt aan het loket of aan een automaat.

Momenteel is de functie enkel beschikbaar voor de iPhone en iPad, maar ook de andere systemen zoals Android zullen volgen, zegt Crols nog.

Nieuwe biljettenautomaten

Voorts is de NMBS bezig met het plaatsen van een nieuwe biljettenautomaten in alle treinstations. In totaal gaat het om 740 apparaten. De eerste exemplaren werden eind juni geactiveerd, en in de loop van 2014 moeten ze allemaal geïnstalleerd zijn. De 140 oude toestellen verdwijnen. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content