Twitter is vuilste broertje onder internetbedrijven

Bedrijven als Apple, Google en Facebook hebben zich voorgenomen hun datacenters volledig op hernieuwbare energie te doen draaien, terwijl Twitter en Amazon de slechte leerlingen in de klas zijn.

Bedrijven als Apple, Google en Facebook hebben zich voorgenomen hun datacenters volledig op hernieuwbare energie te doen draaien, terwijl Twitter en Amazon de slechte leerlingen in de klas zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van milieuorganisatie Greenpeace.

Een steeds groter deel van ons leven speelt zich op het internet af en dat betekent dat er voor elke video, elke tweet of vriendschapsverzoek ergens in de wereld een server moet draaien.

Greenpeace onderzocht in welke mate het steeds grotere stroomverbruik van die datacentra uit schone energiebronnen afkomstig is.

Uit het nieuwe rapport, Click Clean, blijkt dat datacentra steeds vaker schone energie gebruiken. “Sinds de publicatie van ons vorige rapport in 2012 hebben grote operatoren van datacenters belangrijke stappen genomen richting een groener internet, met name die bedrijven die zich hebben voorgenomen om te bouwen aan een platform dat voor 100 procent op hernieuwbare energie gebaseerd is”, stelt Greenpeace. De bekendste van die bedrijven zijn Google, Apple en Facebook.

“Die engagementen hebben een diepgaande impact in de echte wereld: ze verplaatsen investeringen van steenkool, gas en kernenergie naar hernieuwbare technologieën, en doorbreken de status quo onder grote elektriciteitsproducenten”, zegt Greenpeace.

Zo zwichtte Duke Energy, de grootste elektriciteitsproducent in de VS, onder de druk van Apple, Facebook en Google om de markt open te stellen voor grote aankopen van hernieuwbare energie in North-Carolina.

Slechte leerlingen

Met name Apple en Facebook hebben een grote ommezwaai gemaakt: tot voor kort wilden ze hun energieverbruik niet openbaar maken om concurrentienadeel te vermijden. Dé slechte leerling uit de klas, Amazon Web Services (AWS), blijft bij die redenering.

“AWS, dat de infrastructuur levert voor een belangrijk deel van het internet, blijft een van de vuilste en minst transparante bedrijven in de sector. Het loopt ver achter op zijn grootste concurrenten en geeft geen enkele informatie over zijn energie-afdruk aan aandeelhouders. Ook Twitter schiet te kort op veel van die domeinen.”

De operatoren die wel voor schone energie kiezen, doen dat al lang niet alleen meer uit milieu-overwegingen, zegt Greenpeace. “De ecologische redenen zijn al vele jaren duidelijk, namelijk dat een snelle overgang naar hernieuwbare energie nodig is om de ergste gevolgen van de klimaatverandering te vermijden. Nu worden ook de economische redenen steeds overtuigender: de kosten voor hernieuwbare energie blijven dalen, terwijl de prijzen van elektriciteit uit fossiele brandstoffen blijven stijgen. Bovendien hechten de klanten steeds meer belang aan duurzaamheid.”

IPS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content