Twitter wil boodschappen verdubbelen naar 280 tekens

Het einde van de 140 tekens-boodschap lijkt in zicht nu microblogsite Twitter heeft aangekondigd dat het twitterberichten van 280 tekens zal testen.

Twitter doet de aanpassing omdat de limiet van 140 karakters de mensen ervan weerhoudt om hun gedachten goed te verwoorden. Het Amerikaanse bedrijf ziet bijvoorbeeld dat Japanners vaker Twitter gebruiken omdat hun taal minder tekens vereist. Bij een op de elf Engelstalige tweets had de gebruiker alle 140 tekens nodig, tegenover slechts een op de 250 Japanse tweets. ‘In landen waar de gebruikers al hun gedachten kwijt kunnen, wordt dan ook extra vaak getweet’, zegt Twitter. Omdat Japanse, Koreaanse en Chinese tweets geen ruimtegebrek hebben, krijgen zij niet de 280 tekens.

De aanpassing moet meer adverteerders lokken. Twitter groeit nog wel, maar het gaat beleggers niet snel genoeg terwijl het sterke concurrentie ervaart van Snapchat en Instagram. Dat Twitter altijd een maximum van 140 tekens hanteerde, komt doordat het platform is gebaseerd op sms. Die berichten kunnen maximaal 160 tekens lang zijn. Twitter gebruikte 140 daarvan voor de boodschap en reserveerde de overige twintig tekens voor de gebruikersnaam.

‘Emotionele band’

In een boodschap laat het bedrijf in het midden hoelang de test zal duren.

‘We begrijpen dat velen van jullie al jaren tweeten en dat er een emotionele band kan bestaan met de 140 tekens – wij voelen die ook. Maar we hebben dit uitgeprobeerd, zagen de kracht van wat het zou veranderen, en hielden van de nieuwe limiet’. Om te eindigen met: ‘We houden jullie op de hoogte van wat er vervolgens komt’.

Partner Content