Twitterberichten krijgen meer zichtbaarheid in zoekresultaten Google
Twitter en Google hebben een overeenkomst gesloten, waarbij Google meer zichtbaarheid gaat geven aan tweets in zijn zoekresultaten. Daarnaast nam de groei van het aantal twitteraars af in het laatste kwartaal van 2014.
Dankzij de deal komen tweets weer prominenter in de zoekresultaten van Google terecht, meldt Twitterbaas Dick Costolo.
Op die manier moeten Twitterberichten meer verkeer genereren en geld opleveren, maar vooral ook in het oog springen van niet-geregistreerde gebruikers – Twitter schat dat er (naast de 288 miljoen maandelijks actieve gebruikers) zo’n 600 miljoen mensen zijn die al eens op Twitter-pagina’s beland zijn zonder dat ze er een profiel hebben.
‘Als een niet-geregistreerde gebruiker in Google een tweet ziet en erop klikt, zal die persoon naar een speciale ‘logged out’-pagina geleid worden, waar hij niet enkel de optie krijgt om zich te registreren, maar waar hij ook een advertentie of twee, drie voorgeschoteld krijgt’, verklaart Costolo.
Tussen 2009 en 2011 hadden Google en Twitter al een soortgelijke overeenkomst, maar die draaide eerder om Twitter-accounts dan om individuele tweets die in de zoekresultaten getoond werden.
Groei aantal twitteraars neemt opnieuw af
Verder bleek uit de kwartaalresultaten dat de groei van het aantal actieve twitteraars in het vierde kwartaal opnieuw afgenomen is, ondanks de pogingen van Twitter om de berichtendienst aantrekkelijker te maken. Het bedrijf uit San Francisco wist wel zijn nettoverlies flink te verkleinen.
Het aantal maandelijks actieve gebruikers nam met 20 procent toe tot 288 miljoen, terwijl de groei in het derde kwartaal 23 procent was en in het tweede kwartaal 24 procent.
Twitter wist zijn omzet bijna te verdubbelen, tot 479,1 miljoen dollar (417,3 miljoen euro). Mede dankzij de omzetgroei van 97 procent slonk het nettoverlies van 511,5 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2013 tot 125,4 miljoen dollar. (Belga/MI)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier