‘Valse volgers op Twitter is miljoenenbusiness’

© Thinkstock
Kevin Van der Auwera Coördinator online Trends.

Valse Twitteraccounts zijn ‘big business’. Volgens twee Italiaanse onderzoekers die zich in het fenomeen hebben verdiept, circuleren er meer dan 20 miljoen nep-Twitteraccounts. De obscure online bedrijfjes die ze verkopen, verdienen er miljoenen dollars mee.

Fiverr, SeoClercks, InterTwitter, …: het zijn maar enkele van de bedrijfjes die volgens Andrea Stroppa en Carlo De Micheli grof geld verdienen met het verkopen van valse Twitteraccounts.

Die worden aangeboden in pakketten van duizend tot een miljoen. De gemiddelde prijs bedraagt volgens de onderzoekers 18 dollar voor 1.000 nepvolgers. Stroppa en De Micheli berekenden dat in de ‘underground Twittermarkt’ mogelijk tussen de 40 en de 360 miljoen dollar omgaat.

Geloofwaardig

De nepaccounts kunnen overigens aan meerdere kopers verkocht worden. Meer zelfs, kopers verkiezen accounts die ook anderen volgen omdat die geloofwaardiger zijn.

De ‘beste’ nepvolgers zijn vaak ook amper van de echte te onderscheiden. Zo tweeten of retweeten ze op regelmatige basis, hebben ze profielfoto’s en omvangrijke bio’s en linken ze soms zelfs naar websites waarvan ze beweren dat die van hen zijn. ‘Sommige nepaccounts zien er zelfs beter uit dan echte,’ zegt De Micheli aan The New York Times.

Controle

Twitter is zich bewust van het probleem, waar wijst erop dat het moeilijk is om een valse van een echte account te onderscheiden.

‘Vier op de tien gebruikers consumeert alleen content. Wat lijkt op een nepaccount, kan gewoon iemand zijn die Twitter enkel gebruikt om anderen te volgen,’ zo zegt woordvoerder Jim Prosser aan The New York Times.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content