Verkeersinfo versmelt met treinregeling
Be-Mobile – leverancier van verrijkte verkeersinformatie – werkt aan een integratie van de traditionele filekaart met de treinregeling van de NMBS.
Be-Mobile – leverancier van verrijkte verkeersinformatie – werkt aan een integratie van de traditionele filekaart met de treinregeling van de NMBS.
“De bedoeling is dat we uiteindelijk tot een tool komen waarbij iemand ‘s ochtends kan controleren of hij voor zijn verplaatsing best de auto dan wel de trein neemt”, zei coo Steven Logghe op een FITCE-event in Gent. “Een ingewikkelde integratieoefening”, voegde hij er meteen aan toe. Plannen om ook de dienstregeling van De Lijn of de MIVB te integreren zijn er voorlopig nog niet.
Drie jaar geleden startte Be-Mobile met het aanbieden van private verkeersinformatie. Vandaag zijn onder meer de VRT, de RTBF en websites als De Standaard Online en Le Soir klant. Ook gps- en smartphonefabrikanten als Garmin, TomTom, Mio en Nokia zijn klant voor de verkeersinfo die dan ofwel via een geëcrypteerd RDS-signaal opgepikt wordt ofwel via een in simkaart over het mobiele netwerk opgehaald wordt. De iPhone-applicatie is ondertussen al meer dan 30.000 keer gedownload en binnenkort komen er ook apps voor andere platformen.
De informatie haalt Be-Mobile op zijn beurt op bij de officiële verkeerscentra, het callcenter van Touring Mobilis (aandeelhouder van Be-Mobile), track & trace voertuigen, en ‘floating car data’ via anonieme meetgegevens van het Proximus gsm-netwerk. “In totaal beschikken we nu over real-time data van 60.000 voertuigen en dekken we met onze verkeersinfo 60.000 kilometer aan wegen”, zegt Logghe. In de komende maanden zullen die getallen verdubbelen, nu Be-Mobile zijn activiteiten ook uitbreidt naar Nederland. Vorig jaar draaide Be-Mobile een omzet van zo’n 3 miljoen euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier