Verkiezingen VS: Facebook-berichten van Russische oorsprong bereikten 126 miljoen Amerikanen

Eerder deze maand zei Facebook dat ongeveer 10 miljoen Amerikaanse gebruikers advertenties hadden gezien die door Russen waren gekocht, bedoeld om de Amerikaanse politiek te beïnvloeden.

Berichten en verhalen met Russische invloed hebben naar schatting zowat 126 miljoen Amerikanen bereikt op Facebook, tussen januari 2015 en augustus 2017. Dat berichten verschillende Amerikaanse zenders. Zij baseren zich daarvoor op een verklaring die de internetgiganten Facebook, Google en Twitter hebben voorbereid voor een hoorzitting in de Amerikaanse Senaat, in het kader van het onderzoek naar Russische inmenging tijdens de presidentsverkiezingen.

Facebook en Twitter hebben de cijfers omhoog bijgesteld van het aantal Amerikaanse gebruikers dat volgens de sociale netwerken is blootgesteld aan Russische content, tijdens de presidentsverkiezingen van 2016. De content was bedoeld om spanningen te creëren tussen sociale en etnische groepen in de VS. Ook om angst te stoken over islamitische immigranten in het land en kritiek te uiten op discriminatie van zwarte Amerikanen.

De Amerikaanse zender CNN berichtte dat volgens Facebook-advocaat Colin Stretch 29 miljoen mensen direct content hadden gekregen die het ‘Internet Research Agency’ had gemaakt, dat banden heeft met het Kremlin. Nadat gebruikers die berichten hadden gedeeld, zouden die in totaal ‘ongeveer 126 miljoen mensen’ kunnen hebben bereikt, aldus Stretch.

Eerder deze maand zei Facebook dat ongeveer 10 miljoen Amerikaanse gebruikers advertenties hadden gezien die door Russen waren gekocht, bedoeld om de Amerikaanse politiek te beïnvloeden.

2.700 Twitter-accounts

Verwacht wordt dat Twitter het Congres zal vertellen dat het bedrijf meer dan 2.700 accounts heeft gevonden, die gelinkt zijn aan het ‘Internet Research Agency’. Dat maakte de technologieblog Recode bekend, op gezag van anonieme bronnen die op de hoogte zijn van de getuigenis van Twitter.

In september zei Twitter nog dat het 201 vermoedelijke accounts met Russische banden had geïdentificeerd en geblokkeerd, omdat die betrokken zouden zijn bij de verspreiding van valse informatie tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

In de Senaatscommissie zullen dinsdag managers van Facebook, Google en Twitter gehoord worden. De hoorzitting maakt deel uit van het onderzoek door het Amerikaanse Congres naar het gebruik van sociale media door Rusland om de verkiezingen in de VS te beïnvloeden.

Partner Content