Verschillende openbare diensten getroffen door Facebooks beperkingen in Australië

De beslissing van Facebook om het delen van nieuwsberichten te beperken voor de Australische gebruikers heeft gevolgen voor verschillende Facebookpagina’s van openbare diensten, zoals de nationale weerdienst of de reddingsdiensten, maar ook andere organisaties.

Het Amerikaanse socialemediabedrijf had eerder al gedreigd met deze beperkingen, maar vanwege een wetsvoorstel dat Facebook en Google verplicht te betalen voor nieuws van Australische mediabedrijven, wordt dat ook echt doorgevoerd.

De Facebookpagina’s van overheidsdiensten die de bevolking inlichten over bosbranden, aankomende cyclonen of de laatste corona-evoluties werken door deze beperking niet langer. Milieuminister Sussan Ley tweette dat de pagina van de Australische weerdienst ‘is getroffen door de plotse beperkingen van Facebook’.

Behalve overheidsdiensten zijn ook de pagina’s van ngo’s die opkomen voor het milieu of de bescherming van vrouwen gedeactiveerd, net als die van sommige politici. Ook Facebooks eigen pagina is leeg gemaakt voor Australische gebruikers.

Het Australische wetsvoorstel toont totaal geen begrip ‘voor de relatie tussen ons platform en uitgevers die het gebruiken om nieuws te delen’, meent het Amerikaanse bedrijf.

Facebook liet intussen al weten dat het de geblokkeerde pagina’s van politie en brandweer zou herstellen. Het bedrijf laat nog weten dat het niet de bedoeling had overheidspagina’s af te sluiten. ‘e wet voorziet geen duidelijke richtlijn over de definitie van “nieuwscontent” en daarom hebben we een brede definitie gebruikt om het wetsvoorstel te respecteren.’

‘Autoritair’

‘Facebook heeft ongelijk’, meent minister van Financiën Josh Frydenberg. ‘De maatregelen die het neemt zijn onnodig, autoritair en zullen de reputatie van Facebook hier in Australië schaden.’ De regering was niet gewaarschuwd door Facebook over wat eraan zat te komen, zei Frydenberg nog.

Canberra blijft alvast achter het wetsvoorstel staan. Australische gebruikers van Facebook en Instagram kunnen voortaan geen nieuwsartikels meer zien of delen op de platformen. Ook de content van internationale bedrijven en organisaties raadplegen kan niet langer.

Partner Content