Vervanging van technologie drijft innovaties op CES

De consument gaat voor groter en beter, maar niet voor nieuwer.

Nieuwe generaties van bestaande technologieën zullen het middelpunt vormen van de jaarlijkse Consumer Electronics Show (CES) die van start gaat in Las Vegas. Dat voorspelt Sean Wargo, directeur van industrieanalyse voor de Consumer Electronics Association, dat de show organiseert.Een nieuwe productcategorie zoals media servers lijkt een productgroep te blijven die in zijn kinderschoenen staat en die vooral aantrek zal hebben van een selecte groep “early adopters”, aldus Wargo. Media servers zullen weinig populair zijn omdat de netwerken moeilijk te installeren zijn en digital rights management-technologie nog tekort schiet.”De iPod heeft consument gewend gemaakt aan hun onafhankelijkheid van tijd en plaats. Thuis betekent dat de mogelijkheid om toegang te hebben tot je “content” zonder een headset te hoeven dragen. We zien stilaan een groei van de interesse in multi room audio en video-technologie,” zegt Wargo.Media servers vechten tegen de bierkaai omdat zowel de industrie als de consument van houding moet veranderen. “Upgrading lijkt een grotere markt te zijn, omdat je voortbouwt op een bestaand concept. Een verandering in de houding van de industrie en de consument verwachten is een moeilijkere uitdaging.”De overgang naar nieuwe technologieën zorgt voor een daling in de verkoopsvolumes, maar stuwt wel nog steeds de algemene groei in de CE-industrie door de hoge prijzen. Aan de andere kant dalen de prijzen in sneltempo, wat de kopers dan weer naar de nieuwe apparaten lokt.Draagbare muziekspelers bijvoorbeeld werden vijf keer duurder toen consumenten overstapten van cd-spelers naar iPods en andere mp3-spelers. Een lcd-televisie kost meer dan drie keer zoveel als zijn crt-equivalent, terwijl een laptop bijna 50 % duurder is dan een desktopmodel.Vervangingscategorieën die het voorbije jaar felle prijsdalingen vertoonden waren plasma-tv’s (30 % prijsdaling), lcd-televisies (35 %), draagbare dvd-spelers (25 %) en laptop computers (20 %), aldus gegevens die verzameld zijn door de Consumer Electronics Association.High definition video lijkt een belangrijke stuwende kracht bij veel van die technologieën, gaande van flat panel-schermen over spelconsoles tot high definition dvd-spelers. Die laatste groep is wel verzeild geraakt in een standaardenoorlog tussen HD DVD en Blu-ray en wordt ook bedreigd door verscheidene vergelijkbare maar concurrerende technologieën. De verkoop van dvd-spelers daalt sinds 2003, waarschuwt Wargo, en de markt voor dvd-recorders in de huiskamers is nooit echt van de grond geraakt. Video downloaddiensten zoals video op aanvraag en digitale video recorders zouden mogelijk de doodsteek kunnen zijn voor de high definition dvd-technologie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content