Vier op de tien Belgen ziet geen meerwaarde in smartphone

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

39 procent van de Europeanen is in het bezit van een smartphone. Dat blijkt uit een bevraging van het marktonderzoekbureau InSites en het IAB bij 9.000 EU-onderdanen, waaronder 1.000 Belgen. In ons land klokken we af op 21 procent. Wat de aankoopintenties betreft, geeft 22 procent van de Europese respondenten aan in de komende zes maanden een smartphone te willen kopen. In België is dat maar tien procent. “De redenen waarom we in België achterblijven, zijn bekend”, zegt Elias Veris van InSites. “Data abonnementen zijn nog erg duur, en in tegenstelling tot in heel wat andere landen is men in België pas recent gestart met het aanbieden van interessante ‘provider packages’. Opvallend is trouwens dat 42 procent van de Belgen nog steeds geen meerwaarde ziet in een smartphone.”

39 procent van de Europeanen is in het bezit van een smartphone. Dat blijkt uit een bevraging van het marktonderzoekbureau InSites en het IAB bij 9.000 EU-onderdanen, waaronder 1.000 Belgen. In ons land klokken we af op 21 procent.

Wat de aankoopintenties betreft, geeft 22 procent van de Europese respondenten aan in de komende zes maanden een smartphone te willen kopen. In België is dat maar tien procent.

“De redenen waarom we in België achterblijven, zijn bekend”, zegt Elias Veris van InSites. “Data abonnementen zijn nog erg duur, en in tegenstelling tot in heel wat andere landen is men in België pas recent gestart met het aanbieden van interessante ‘provider packages’. Opvallend is trouwens dat 42 procent van de Belgen nog steeds geen meerwaarde ziet in een smartphone.”

70 procent van de Europese smartphonebezitters surft met zijn toestel op het internet. In België is dat maar 40 procent. Van de Europeanen die online gaan, gebruikt 81 procent applicaties. In België is dat voorlopig maar 65 procent.

“Interessant is het feit dat 66 procent van de geconnecteerde smartphonegebruikers in Europa één tot meerdere keren inlogt op sociale media”, aldus nog Veris. “Als je dat opentrekt naar alle internetgebruikers, gaat het maar om 55 procent. Mobieltjes stimuleren dus het gebruik van sociale media.”

Tot slot gebruikt 12 procent van de geconnecteerde Europese smartphone-eigenaars location based toepassingen zoals Facebook Places, Foursquare en Gowalla. In België betreft het een luttele vijf procent. Facebook Places is veruit het populairst (wordt in 48 procent van de gevallen gebruikt). Foursquare komt met 14 procent op de tweede plaats.

De studie van InSites en het IAB werd voor het eerst voorgesteld aan het publiek op ‘Mobile Revisited’, een event van de Stichting Marketing in The Egg in Brussel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content