Virgin Express verliest 7,4 miljoen euro door IT-problemen
Luchtvaartmaatschappij Virgin Express liep van 1999 tot 2001 ongeveer 7,4 miljoen euro aan inkomsten mis door een fout in haar computersysteem. Zo’n 100.000 passagiers hebben daardoor volledig gratis gevlogen.
Het onheuglijke nieuws staat vandaag onder meer in De Tijd en in De Standaard. De ontdekking kwam er na een doorlichting van de systemen naar aanleiding van de nakende alliantie met SN Brussels Airlines. Het gaat om een erg pijnlijke aderlating voor Virgin Express, dat tegelijk een verlies moest aankondigen van 19,6 miljoen euro in 2003.Het mislopen van de ontvangsten is het gevolg een gebrekkige communicatie tussen de boekhoud- en reservatiesystemen van Virgin Express enerzijds en die van de kredietkaartmaatschappijen anderzijds, zegt David Hoare, de voorzitter van de raad van bestuur. De 7,4 miljoen euro die de lagekostenmaatschappij daardoor misliep, vertegenwoordigt iets minder dan 1 procent van de omzet in de periode 1999-2001. Naar schatting hebben 80 tot 100.000 passagiers door de IT-problemen volledig gratis gevlogen. In 2002 schakelde Virgin over op een ander reservatiesysteem waardoor het euvel verholpen was, zo schrijft De Tijd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier