Vlaamse ingenieurs willen als eerste een zelfvarende boot de oceaan laten oversteken

© Project Mahi

In het Antwerps havenhuis hebben de Vlaamse overheid, universiteiten en havenbedrijven een samenwerkingsovereenkomst getekend om autonome vaartuigen in Vlaanderen te ontwikkelen. Het eerste project dat gesteund wordt door het nieuwe platform is Mahi, een droneboot op zonne-energie die autonoom de Atlantische Oceaan zal oversteken.

De Vlaamse overheid, de universiteiten van Leuven, Gent, Antwerpen en Brussel, de Hogere Zeevaartschool en de havens North Sea Port en Havenbedrijf Antwerpen richtten het platform FLOAT (Flanders on the Automated shipping Track) op.

“Onbemande voertuigen zijn de toekomst en niet langer science fiction”, zegt Antwerps Havenbedrijf-CEO Jacques Vandermeiren. “Onze havens vormen hiervoor de ideale testbodem.”

De partners gaan samen bekijken op welke manieren nieuwe technologieën ontwikkeld kunnen worden en hoe een productief wettelijk kader kan geschapen worden. Het doel is om Vlaanderen een leidersrol te laten nemen op vlak van autonoom varen. “Met onbemande voertuigen kunnen we nog meer uit onze waterwegen halen”, meent Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Als voorproefje voor de samenwerking stelden vier ingenieurs het privéproject Mahi voor. Dat is een vier meter lange onbemande boot die vaart op zonne-energie en die als eerste droneboot ooit de Atlantische Oceaan zal oversteken.

In mei 2019 vertrekt het vaartuig vanop de westkust van Frankrijk voor een tocht die na 80 à 100 dagen moet aankomen in Guadeloupe. De boot zal zelf zijn koers bepalen. Onderweg zal Mahi wetenschappelijke data verzamelen en via een satelliet versturen.

Partner Content