Vlaamse leraar gebruikt bijna nooit computer in de les

Leraars doen zelden een beroep op computers als didactisch materiaal in de klas. Dat blijkt uit een studie van het departement Onderwijs naar het ict-gebruik in Vlaamse scholen tijdens het schooljaar 2007-2008.

Leraars doen zelden een beroep op computers als didactisch materiaal in de klas. Dat blijkt uit een studie van het departement Onderwijs naar het ict-gebruik in Vlaamse scholen tijdens het schooljaar 2007-2008, schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad.

De overgrote meerderheid van de leraars gebruikt wel geregeld de computer om zelf informatie op te zoeken die ze dan gebruiken in de les. Dat doen ze gemiddeld iets meer dan één keer per maand. Slechts 4 procent van de leraars die in het middelbaar lesgeven, gebruikt nooit een computer om lessen voor te bereiden of informatie op te zoeken. In het basisonderwijs is dat 3,5 procent.

Alle andere ict-toepassingen komen zo goed als niet aan bod, zeker niet in de lessen. Slechts 1,7 procent van de leerlingen uit de basisschool zegt dagelijks een computer te gebruiken in de klas, in het middelbaar is dat 3,4 procent. Ook de leerkrachten geven aan dat ze zelden computers gebruiken om les te geven.

Gemiddeld zullen ze hooguit enkele keren per jaar de computer aanzetten om hun leerlingen met specifieke software oefeningen te laten maken of hen zelfstandig informatie te laten opzoeken. Iets vaker, maar niet eens elke maand, gebruiken ze een computer om informatie over te brengen.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content