Voxbone ziet zijn VoIP-diensten groeien

Pieterjan Van Leemputten

Voxbone blijft groeien. Het Belgische VoIP-bedrijf verwerkte vorig jaar vier miljard belminuten en speelt zo mee in de wereldtop.

Het bedrijf tekende afgelopen jaar een stijging van het aantal belminuten met 29 procent op. Dat komt deels door nieuwe klanten, maar ook door organische groei bij bestaande klanten. “Zij zitten onder meer in cloud communications en dat kent momenteel een sterke groei. Bedrijven gaan naar cloud gebaseerd eoplossingen in plaats van te bellen met een eigen centrale,” licht Dries Plasman, vicepresident marketing en product management van Voxbone toe. Ter vergelijking: 4 miljard belminuten is zo’n veertig procent van het aantal belminuten via het vaste netwerk in België in 2013).

Het bedrijf levert diensten in 55 landen. “Daar functioneren we als een kleine telecomoperator, met licentie, telefoonnummers en een verbinding met een lokaal netwerk”. Dat zorgt er voor dat je als pakweg Belgische bedrijf elders in de wereld bereikbaar bent op een Belgisch nummer. Dat maakt het voor bedrijven mogelijk om bijvoorbeeld hun klantendienst naar het buitenland te verhuizen, maar nog steeds bereikbaar te zijn op een lokaal nummer. Al bestaat 85 procent van het klantenbestand vooral uit andere telecombedrijven.

“In totaal hebben onze nummers een twintigtal toepassingen,” zegt Plasman. Zo biedt Voxbone vaak lokale telecomdiensten aan voor grotere operatoren zoals Orange of Telefonica wanneer zij in bepaalde landen geen activiteiten hebben. Naar particulieren en kleinere bedrijven toe werkt Voxbone doorgaans met resellers.

Voxbone bestaat intussen tien jaar en heeft vandaag een hondertal werknemers en kantoren in San Francisco, LA en Londen. Al werken de meeste mensen van uit het Belgische hoofdkwartier.

Vandaag bellen operatoren doorgaans zelf via VoIP, maar op korte termijn blijft de verbinding met een klassiek telefoonnetwerk nodig omdat je nog steeds een telefoonnummer nodig hebt om iemand extern te bereiken. Naar de toekomst toe bereid het bedrijf zich voor op een wereld met 100% VoIP-oproepen.

Daarom is het bedrijf sinds vorig jaar bezig met een globale webRTC-to-SIP delivery network service, waarmee operatoren webRTC-diensten kunnen implementeren zonder veel investeringen. “Die oproepen gaan normaal via het internet maar dat is niet altijd even betrouwbaar voor real time communicatie. Wat wij doen is die oproep via ons wereldwijd datanetwerk sturen wat er voor zorgt dat HD voice, en in de nabije toekomst video van goede kwaliteit blijft,” besluit Plasman.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content