VS wil laptops verbieden als ingecheckte bagage
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA pleit er voor dat luchtvaartmaatschappijen wereldwijd laptops niet langer toelaten als ingecheckte bagage. Het risico op ontploffingen zou te groot zijn.
De FAA deed tien testen met volledig opgeladen laptops in een koffer. De toestellen werden naast een verhittingselement gestoken die moest simuleren dat de batterijtemperatuur zou oplopen, wat een ontbranding kan uitlokken.
Vooral in combinatie met andere elementen, zoals droogshampoo of Aerosol-gas kan dat leiden tot een ontploffing waarbij het vuur zich zo snel verspreidt dat het automatisch blussysteem niet meer helpt. Bij gelijkaardige testen met andere stoffen, zoals nagellakverwijderaar, was er ook een felle brand, maar zonder ontploffing.
De FAA heeft volgens AP zijn bevindingen nu naar de International Civil Aviation Organisation (ICAO) gestuurd, de VN-organisatie die de luchtvaartregels wereldwijd opstelt. Daar komt het volgende week op de agenda om al dan niet geïmplementeerd te worden.
Lithium vormt risico
De bezorgdheid van de FAA is er vooral omdat de meeste smartphones en laptops vandaag lithiumbatterijen gebruiken. Die kunnen veel meer energie in een kleinere behuizing vasthouden, maar hebben als risico dat ze spontaan kunnen ontploffen als er een productiefout is of ze worden blootgesteld aan overdreven hitte.
Dat maakt dat dergelijke toestellen in de cargo bewaren, al dan niet dicht bij andere ontvlambare of brandversnellende producten, een verhoogd risico vormen. Enkel wanneer de batterij minder dan 30 procent vol zou zijn, zou het veilig genoeg zijn.
Veilige toestellen vs. veilig tegen aanslagen
De plannen van de FAA, die voor alle duidelijkheid nog niet in werking zijn en voorlopig nog niet internationaal zijn toegepast, staan wel in contrast met andere veiligheidsregels uit de VS. Zoals de beslissing om vanuit bepaalde landen met een grote Moslimbevolking geen laptops toe te laten in de cabine.
Dat komt volgens AP omdat het om twee verschillende agentschappen gaat, waar de ene (het Amerikaanse Homeland Security) het risico op aanslagen wil beperken en vreest dat laptops of telefoons hiervoor kunnen gebruikt worden. Daarom moet je toestel ook opgeladen zijn om bij een controle te kunnen aantonen dat het om een werkend toestel gaat.
De stem die we vandaag horen is die van de FAA, dat focust op de algemene veiligheid, zoals zorgen dat de cargoruimte niet spontaan in de vlammen opgaat.
Voorlopig verandert er nog niets, maar als de spelregels veranderen wordt het dus wel een uitdaging voor maatschappijen om vlot te communiceren wat we als handbagage en wat als ingecheckte bagage mogen meenemen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier