Waarom multimediatasken geen goed idee is
Jongeren onthouden en begrijpen minder van het televisiejournaal als ze tijdens het kijken ook googelen. Dat blijkt uit een studie aan de KU Leuven. Het gelijktijdig gebruiken van verschillende media bemoeilijkt de verwerking van informatie.
Uit een recente studie blijkt dat de helft van de kijkers in Vlaanderen een smartphone of tablet gebruikt tijdens het televisiekijken. Multimediatasken komt vooral voor bij de jongere, digitale generatie, maar wordt steeds vaker aangemoedigd door tv-programma’s. Denk bijvoorbeeld aan de hashtags die het duidingsprogramma Terzake in beeld brengt om kijkers aan te zetten tot discussies over de uitzending op Twitter. Die interactiviteit kan een meerwaarde betekenen, maar multitasken houdt ook een risico in. Het menselijke brein denkt namelijk in sequenties – eerst de eerste taak en dan de volgende taak – en heeft moeilijkheden met het tegelijk verwerken van informatie van twee verschillende taken. Multitasken is dan ook eerder een snelle aaneenschakeling van afwisselende aandacht voor de eerste en de tweede taak.
Surfende kijker onthoudt minder
Rob van Roy, master in de communicatiewetenschappen (KU Leuven), onderzocht in zijn scriptie voor het eerst het effect van een specifieke vorm van multimediatasken: het opzoeken van informatie op internet tijdens het kijken naar het televisiejournaal. In een experiment liet hij 92 studenten via een splitscreen informatie op internet opzoeken terwijl ze naar een nieuwsfragment keken. Nadien ging hij na hoeveel ze onthielden en begrepen van het nieuwsfragment. Wat blijkt: het combineren van twee taken zorgt ervoor dat er minder onthouden en begrepen wordt van het nieuws dan wanneer men zich enkel op het televisiejournaal concentreert. Het effect bleek wel te verschillen naargelang de informatie die werd opgezocht. Zo werd nieuws makkelijker onthouden en begrepen wanneer studenten informatie opzochten die verband hield met het nieuwsonderwerp, dan wanneer niet-gerelateerde informatie werd opgezocht. Ook het soort nieuws waarnaar men keek speelde een rol: er werd minder onthouden en begrepen wanneer er gemultitaskt werd bij het kijken naar politieke berichtgeving dan bij het kijken naar entertainend nieuws met een lage informatiewaarde.
Programmamakers: bezint eer ge begint
‘De beperkte verwerkingscapaciteit van ons brein laat ons niet toe om tegelijkertijd twee informatiestromen grondig te verwerken. Multimediatasken vraagt dus meer cognitieve middelen dan er voorhanden zijn’, besluit van Roy. Hij pleit er dan ook voor dat nieuwsprogramma’s voorzichtiger omspringen met het aanzetten van kijkers tot het gebruik van tweede scherm-applicaties.
Rob van Roy deed mee aan de Vlaamse Scriptieprijs. Stuur ook jouw scriptie in en maak kans op €2.500 en persaandacht voor je werk.Alle info op www.scriptieprijs.be.
.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier