Waarom zou je nog wakker liggen van een nieuwe browser?

Jon Von Tetzchner © .

Wie staat er in 2016 nog te springen voor een nieuwe webbrowser? Volgens Jon von Tetzchner is het een groter publiek dan u denkt. De gangmaker achter de Opera-browser lanceerde – met eigen centen – het surfprogramma Vivaldi, waarmee hij de ‘zwaarste gebruikers van het net’ wil bedienen.

Met tabs die op elkaar kunnen worden gestapeld, geavanceerde sneltoetscombinaties en krachtige voor- en terugspoelmogelijkheden probeert Vivaldi een browser te zijn voor wat Jon Von Tetzchner, de bedenker van de browser en oprichter van het gelijknamige bedrijf, ‘de krachtigste gebruikers van het web’ noemt.

In de apenjaren van het internet zat hij ook al mee achter Opera, een nichebrowser die heel wat innovaties op de markt bracht, maar nooit echt potten brak op gebied van publieke acceptatie : slechts 2 procent van alle gebruikers surft vandaag via Opera, zo blijkt uit de recentste cijfers van analyseplatform StatCounter, tegenover de bijna 60 procent die het met Google Chrome doen, de 16 procent waarop Firefox blijft staan, en de 15 procent van oud-monopolist Internet Explorer. De kaarten lijken verdeeld. Dus vroegen we Von Tetzchner, toen zijn omzwervingen hem toevallig in Brussel brachten, het volgende.

Waarom heeft de wereld een nieuwe webbrowser nodig?

JON VON TETZCHNER: “We willen de momenteel heersende trend van simplificatie die zich meester heeft gemaakt van de browsers die vandaag op de markt zijn. Dat heeft zelfs weinig te maken met webbrowsers an sich : het geldt zo’n beetje voor alle software. Alles moet eenvoudiger worden. Dat zorgt ervoor dat de heersende browsers van het moment zich eigenlijk nog nauwelijks van elkaar onderscheiden. Als je een geavanceerde gebruiker bent, wil je de browser naar je hand zetten, hem écht laten doen wat je wilt doen.”

Als je typisch meer dan tien tabs open hebt staan, ben je waarschijnlijk een kandidaat-gebruiker van Vivaldi.

Hoe definieert u ‘geavanceerde gebruikers’?

VON TETZCHNER: “Het soort gebruikers die veel tijd online doorbrengen. Als je typisch meer dan tien tabs open hebt staan, ben je waarschijnlijk een kandidaat-gebruiker van Vivaldi. Als je graag dingen precies aanpast naar je smaak. Als je graag met een toetsenbord werkt. Dat soort gebruikers willen we laten zien wat we in huis hebben. Misschien gaat het maar om één ding : je werkt veel met tabs, of je zoekt krachtigere mogelijkheden om je bookmarks te beheren, enzovoort. Als je gewoon het internet gebruikt om naar Facebook, Twitter en YouTube te gaan, heb je niet dit soort browser nodig.”

Vivaldi is vandaag alleen beschikbaar voor Windows en Mac. Komt er ook een mobiele versie?

VON TETZCHNER: “Zeker. We hebben in het begin zelfs parallelle ontwikkeling gehad op pc en mobiel, maar hebben dat laatste uiteindelijk eventjes in de koelkast gestopt : er zijn een paar designmatige dingen waarover we nog goed moeten nadenken. We beginnen dus op computers, maar mobiel maakt absoluut deel uit van onze plannen.”

Vivaldi
Vivaldi© .

Apps zijn vandaag de primaire manier waarop gebruikers op mobiele toestellen op het internet gaan, en maken ook stilaan opmars op de computer. Is het rijk van de browser als platform niet stilaan uit?

VON TETZCHNER : “Ik zie apps niet als een bedreiging voor de browser. De manier van gebruiken is fundamenteel anders : apps zijn geweldig als het om iets gaat waarover je de controle wilt hebben, of een functie die je heel vaak gebruikt. Mensen gebruiken veel minder apps dan ze websites bezoeken : apps dekken gewoon niet alle content af die iemand zoekt.”

Wat is het marktaandeel waarop u mikt?

VON TETZCHNER: “We hebben geen vooruitzichten wat marktaandeel betreft : in veel opzichten maakt het gewoon niets uit. Een klein marktaandeel kan nog steeds een hoop gebruikers vertegenwoordigen. Eén procent van de wereldwijde internetpopulatie betekent nog steeds miljoenen mensen. Kijk naar Opera, dat 350 miljoen actieve gebruikers telt : we zien dus wel waar we terechtkomen met Vivaldi, maar het sterkt ons wel in het idee dat we niet zo’n groot deel van de markt moeten bereiken. We hebben een vijftal miljoen gebruikers nodig om break-even te draaien, en daarna zien we wel wat het verder geeft.”

We hebben een vijftal miljoen gebruikers nodig om break-even te draaien, en daarna zien we wel wat het verder geeft.

Waarom vijf miljoen?

VON TETZCHNER: “De average revenue per user van Opera is ongeveer een dollar per gebruiker per jaar. Vanuit die benchmark werken we verder : vijf miljoen gebruikers, dat is vijf miljoen dollar. Genoeg om ons bedrijf op te doen draaien.”

Hoe willen jullie precies geld verdienen aan Vivaldi?

VON TETZCHNER: “Via zoekresultaten en gesponsorde bookmarks. De gebruiker kan die laatste altijd weer wegdoen, maar het is de bedoeling om hem sites en diensten aan te reiken die relevant voor hem zijn. We hebben daarvoor een revenue share-systeem opgezet dat vergelijkbaar is met degene die zowat overal op het internet worden gehanteerd.”

U bent aan Vivaldi begonnen zonder exit strategy, zegt u. Sluit u zo geen investerings- en groeimogelijkheden uit?

VON TETZCHNER: “De enige reden om een exit strategy te hebben is om interessant te zijn voor investeerders, en die wil ik niet. Ik wil hier mijn eigen ding van maken, en ben niet bezig aan Vivaldi om financiële redenen. Het bedrijf is gefinancierd door mezelf, uit de verkoop van mijn Opera-aandelen enkele jaren geleden. Ik besloot dat ik een nieuwe browser wilde bouwen, voor onze vrienden. Letterlijk. Dat is het thema dat door het bedrijf loopt: we willen het soort product maken dat we zelf willen gebruiken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content