Websites Dexia en Argenta geven het vaakst ‘niet thuis’
De helft van de Belgische banken presteert ondermaats op het internet. Dat blijkt uit een onderzoek van het vakblad Smart Business Strategies en Uptrends.com. Vooral Dexia en Argenta laten het regelmatig afweten.
De helft van de Belgische banken presteert ondermaats op het internet. Dat blijkt uit een onderzoek van het vakblad Smart Business Strategies en Uptrends.com. Vooral Dexia en Argenta laten het regelmatig afweten.
In 2009 bleek Argenta ruim 250 uur (meer dan 10 volle dagen) onbeschikbaar op het internet. Dexia was meer dan vijf dagen onbeschikbaar, Binck en ABN Amro respectievelijk meer dan 3 en meer dan 2 dagen.
Het onderzoek liep over een heel jaar bij een twintigtal banken, waaronder de vier grootbanken en enkele kleinere spelers waaronder Argenta. Ook internetspelers zoals Rabobank.be en Keytrade werden opgevolgd.
Uptrends, een specialist in het monitoren van internettoepassingen, volgde gedurende een heel jaar elke vijf minuten de websites en de onlinetoepassingen van de bankinstellingen. De sites moesten bereikbaar zijn, en bij internetbankieren moest een klant kunnen inloggen.
Ruwweg kunnen de prestaties in drie categorieën worden ingedeeld. De eerste categorie, met onder meer Fortis en Rabobank, haalt een beschikbaarheid van 100 procent. De tweede categorie (waaronder ING, Keytrade en KBC) bevat een zestal banken tussen 99,9 en 99,8 procent, een standaard waar hostingbedrijven ook naar streven.
De derde categorie (met onder meer ABN Amro en Fortuneo), presteert onder die standaard. Argenta is de rode lantaarn, met een gemiddelde beschikbaarheid van 97,1 procent.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier