DMA-wetgeving duwt Maps opzij bij Google
De Digital Markets Act, bedoeld om grote techbedrijven aan banden te leggen, heeft ook gevolgen voor de functionaliteit van sommige diensten. Zo is de kaart bij een Google-zoekresultaat plots niet meer aanklikbaar.
Het is een detail, maar wel eentje die het gemak van Google achteruit doet gaan. Wie zoekt naar een bepaald bedrijf, kreeg in het verleden de optie om bovenaan de site direct naar Google Maps te gaan. Rechts van het scherm krijg je doorgaans een fiche met meer context zoals foto’s, openingstijden, een telefoonnummer en een aanklikbare kaart. Die laatste is voortaan niet meer aanklikbaar.
Google bevestigt de wijzigingen. ‘Als onderdeel van onze inspanningen om te voldoen aan de Digital Markets Act, hebben we een aantal wijzigingen aangebracht in de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven – inclusief het verwijderen van enkele functies. Gebruikers in de EU zullen de snelkoppeling Maps niet langer zien op de bovenaan de zoekpagina.’
De reactie van Google gaat niet direct in op de aanklikbare kaart, maar ook dat past in een bredere reeks aanpassingen om in lijn te zijn met de Europese Digital Services Act. We moeten daarbij nuanceren dat dat nog niet bij elke gebruiker het geval is. Zo stellen we op de redactie van Data News vast dat sommigen geen aanklikbare kaart krijgen, anderen nog wel.
Aanpassingen getest
In een blogpost van begin dit jaar legt Google uit dat het rond deze tijd testen uitvoert met kleine aanpassingen in de zoekresultaten. Soms zal er gelinkt worden naar vergelijkingssites, of zal je opties krijgen om je zoekopdracht te verfijnen, bijvoorbeeld gericht op (prijs)vergelijkingssites. Ook Google Flights is intussen van de zoekpagina geschrapt.
De Digital Services Act, of DSA, is een reeks maatregelen gericht op de (22) zeer grote digitale platformen, waaronder Google, Meta, X (Twitter), Amazon, Alibaba AliExpress. Ook onder meer Pornhub moet onder de voorwaarden voldoen. net zoals sommige dochterbedrijven van grote spelers, zoals Instagram (Meta) en YouTube (Google/Alphabet). Het doel is om de bedrijven te dwingen tot meer transparantie, maar ook ruimte te voorzien voor meer concurrentie.
Dat wil zeggen dat bedrijven zoals Google, die naast zoekresultaten ook Maps, prijsvergelijkingen, advertenties en andere diensten combineren, sommige zaken voortaan moeten scheiden of gebruikers de keuze geven om diensten aan elkaar te linken.
Cookies
Dat is in algemene lijnen een goedbedoelde zaak, maar zal in praktijk ook aanpassingen vragen die een dienst soms minder gebruiksvriendelijk maakt.
Op dat vlak is het vergelijkbaar met de wetgeving rond cookies. Europa wou dat websites hun gebruikers beter informeerden over cookies, en ook de keuze gaven om die te weigeren. Wat volgde was een kakofonie van waarschuwingen die het voor gebruikers vaak opzettelijk onoverzichtelijk maakten, in de hoop dat alle cookies werden geaccepteerd, zonder de wetgeving te overtreden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier