Ook strengere Europese regels voor besturingssysteem van iPads

iPad Pro. © Apple

iPadOS, het besturingssysteem voor de tablets van Apple, wordt – net als iOS – onderworpen aan de strengere concurrentieregels voor grote digitale platforms. Dat heeft de Europese Commissie aangekondigd.

In het kader van de nieuwe wet voor digitale markten (DMA) had de Commissie in september vorig jaar 22 diensten van Alphabet, Amazon, Meta, Microsoft, ByteDance en ook Apple aangeduid als poortwachters. Het gaat om zoekmachines, online marktplaatsen en andere diensten die een sleutelpositie in de digitale markten innemen en sinds maart onderworpen worden aan strengere regels om te vermijden dat ze hun dominante positie misbruiken.

Zes maanden de tijd

iPadOS, het besturingssysteem van de iPad, hoorde daar in tegenstelling tot de andere Apple-diensten (iOS, Safari en de App Store) niet bij omdat het de vereiste drempels niet haalde. De Commissie besloot niettemin om te onderzoeken of iPadOS toch geen sleutelpositie bekleedt als poort naar eindgebruikers en komt nu tot de slotsom dat dit wel degelijk het geval is. Apple moet er daarom voor zorgen dat iPadOS binnen zes maanden voldoet aan de regels.

‘We blijven de marktontwikkelingen monitoren en zullen niet aarzelen om bijkomende onderzoeken te openen indien andere diensten onder de drempels kenmerken vertonen die beschouwd kunnen worden als belangrijke poorten naar eindgebruikers’, besloot Eurocommissaris voor Interne Markt Thierry Breton.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content