Wie liegt over gsm-abonnees?
Als we de cijfers van de drie verschillende gsm-operatoren mogen geloven,dan kwamen er in het laatste kwartaal tot eind juni meer dan 124.000 nieuweabonnees bij. Knoeit er iemand met de cijfers?
Gsm-operator Base kondigde op 10 augustus aan dat het in het tweede kwartaal, van april tot juni, netto liefst 87.000 nieuwe klanten kon optekenen. Eerder gaf Mobistar aan dat het er netto ruim 18.000 kon aantrekken. En vorige week vrijdag gaf Proximus zijn positieve cijfers vrij. In het tweede kwartaal waren er netto 19.000 nieuwe klanten bijgekomen, terwijl het er 3.000 had verloren in het eerste kwartaal. Belgacom ceo Didier Bellens was trots dat het zogenaamde ‘Star Wars’ project, dat de daling van het marktaandeel moet afremmen, vruchten begint af te werpen. Dat betekent dat er in totaal meer dan 124.000 nieuwe abonnees bijkwamen.Waarnemers in de sector wijzen erop dat iemand met de cijfers knoeit. Het is onwaarschijnlijk dat iedereen gewonnen heeft, zeker gezien de fors afgenomen groei van het aantal abonnees. Tijdens de eerste zes maanden van 2005 nam de gsm-penetratie amper toe van 81,5 naar 82,9 procent. België telt in totaal 8,662 miljoen gebruikers. Een goedgeplaatste bron meent dat er geschoven wordt met actieve en niet-actieve klanten. Een actieve klant is iemand die de laatste drie maanden met zijn gsm gebeld heeft. Alle drie operatoren geven echter aan dat hun cijfers juist zijn.Volgens de MNP cijfers (mobiele nummerportabiliteit) van het jongstekwartaal heeft Proximus verder verloren: in april moest het netto 13.000abonnees prijsgeven aan de concurrentie. In mei waren het er 10.000 en injuni opnieuw 11.000. Dat zijn er 34.000 op drie maanden tijd. Base haalde eriets meer dan de helft van binnen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk is er in België geen wettelijke verplichting voor de gsm-operatoren om de cijfers door te spelen aan deregelgever.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier