Winst Xiaomi keldert door zwakke verkopen smartphones

Het Chinese Xiaomi, de op twee na grootste smartphoneproducent ter wereld, heeft de winst in het afgelopen kwartaal met ruim 80 procent zien kelderen. Het bedrijf had last van de strikte lockdownmaatregelen in China tegen het coronavirus, waardoor de verkoop van smartphones hard werd geraakt. Ook wereldwijd werden minder Xiaomi-smartphones verkocht.

Het bedrijf realiseerde in de maanden april, mei en juni een nettowinst van 1,39 miljard yuan (zowat 203 miljoen euro), 83 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet daalde met een vijfde tot iets meer dan 70 miljard yuan. In het eerste kwartaal van dit jaar had Xiaomi de omzet voor het eerst in zijn bestaan zien dalen. Volgens het marktonderzoeksbureau IDC verscheepte Xiaomi tijdens het tweede kwartaal ruim een kwart minder smarpthones wereldwijd, de grootste daling onder de vijf grootste smartphonemakers ter wereld. In China daalden de leveringen van Xiaomi met 22 procent, waarmee het bedrijf het slechter deed dan de gemiddelde marktdaling van 14,7 procent, aldus nog IDC.

Xiaomi verliest in China marktaandeel aan concurrerende Chinese smartphonemerken zoals Honor en Vivo, die vooral populair zijn bij jonge en technisch onderlegde consumenten. Xiaomi’s pogingen om terrein te winnen in het duurdere segment van de smartphonemarkt, waar de grotere concurrenten Samsung en Apple de dienst uitmaken, vorderen slechts langzaam. De smartphonetak van Xiaomi stond ook onder druk door de hoge inflatie, recessiezorgen en de oorlog in Oekraïne. Om minder afhankelijk te zijn van de verkopen van smartphones is miljardair en medeoprichter Lei Jun van Xiaomi bezig om het bedrijf om te vormen tot een concern dat alles maakt wat een gezin kan gebruiken – van vaatwassers tot koffers en bewakingscamera’s. Het grootste project van Lei is de ontwikkeling van een elektrische auto, waar 10 miljard dollar in wordt gestoken. Xiaomi heeft echter moeite om goedkeuring te krijgen van de Chinese toezichthouders voor het autoproject.

Partner Content