Wordt Teradata binnenkort Petadata?
Bij warehouse-specialist Teradata is er geen sprake van diversificatie. Waarom zouden ze? De explosieve gegevensgroei in s werelds 600 grootste bedrijven, levert Teradata een groei op van ruim 10 procent.
In een periode waarin de meeste ICT-leveranciers hun activiteiten willen diversifiëren (van ERP naar BI of CRM, van grote ondernemingen naar KMOs, …), blijft Teradata rustig dezelfde weg volgen. Voor nieuwshongerige ICT-journalisten vallen hier geen grote aankondigingen of strategische wendingen te rapen.”Wij beoefenen slechts één sport en dat is datawarehousing. Elke cent die we investeren gaat naar dat vakgebied, waardoor we een voorsprong op onze minder gespecialiseerde concurrenten kunnen behouden”, zegt Mike Koehler, senior vice-president in zijn openingstoespraak op de tiende Europese gebruikersconferentie van Teradata, deze week in Salzburg. Daar zijn ongeveer 800 klanten en partners van het bedrijf aanwezig.Teradata bevestigt dat het geen nood heeft aan diversificatie. “We opereren niet in een massa-industrie. Wanneer we een nieuwe klant verwelkomen, is dat telkens een hele gebeurtenis…”Teradata mikt op de Global 500-bedrijven. Zijn Belgische klanten zijn op de vingers van een hand te tellen. Het bedrijf is overigens uiteraard wel geïnteresseerd in CRM (integratie met Siebel) of in reporting, maar dan alleen als middel, als technologische basis. De razendsnelle groei van bedrijfsgegevens is voldoende om Teradata te doen groeien. “De omvang van de gegevens in bedrijven verdubbelt ongeveer om de twee jaar en die groei zal nog versnellen, bijvoorbeeld door RFID. Bovendien kent ook het aantal gebruikers een explosieve groei door het stijgende gebruik van gegevens in bijna-realtime (real time enterprise).”De (dure) wijziging van de bedrijfsnaam is nog niet aan de orde, maar de grootste klant van Teradata, een speler uit de distributiesector, benadert de petadata. Kabbelt het leven dan gewoon rustig voort bij Teradata? Daar lijken de cijfers toch op te wijzen: sinds 2000 is de onderneming, die in niets lijkt op een start-up, maar liefst 51 procent gegroeid. Vorig jaar steeg de omzet met 12 procent. En Teradata blijft nieuwe werknemers aanwerven, goed voor een groei van het personeelsbestand met gemiddeld 10 à 15 procent per jaar. Waarom zouden ze dan veranderen?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier