Yahoo lijft nu ook RockMelt in
Yahoo koopt de ‘sociale’ webbrowser RockMelt en trekt meteen de stekker eruit.
Yahoo-ceo Marissa Mayer is kennelijk nog niet klaar met shoppen. Met RockMelt is ze toe aan haar achttiende acquisitie alleen dit jaar al. Sinds ze aan het roer van Yahoo kwam te staan, klokt de teller zelfs al op 21 overnames af. Met uitzondering van de grote deal in mei – meer dan 1 miljard dollar voor Tumblr – gaat het telkens om relatief kleine overnames waarbij het bedrijf vooral expertise inkoopt.
Zo ook met RockMelt. De financiële voorwaarden werden officieel niet meegedeeld, maar bronnen in de Amerikaanse vakpers hebben het over bedragen tussen de 50 en 80 miljoen dollar (ongeveer 60 miljoen euro). RockMelt noemt zich een ‘sociale webbrowser’, waarin overigens ook de oprichter van het aloude Netscape participeerde.
Deuren dicht
De browser zag het levenslicht in 2010 en wilde vooral het verschil maken door sociale netwerken diep te integreren in de browserfuncties. RockMelt slaagde er echter nooit in om echt een vuist te kunnen maken tegen Internet Explorer, Chrome of Firefox.
De bestaande RockMelt-producten worden door Yahoo niet behouden en zullen de deuren sluiten op het einde van de maand. Yahoo geeft aan dat het de technologie wel verder wil integreren in het eigen (mobiele) media-platform om beter content te verspreiden: een uitleg die copy-paste lijkt van heel wat van de eerdere Yahoo-overnames.
Yahoo neemt de 32 RockMelt-werknemers mee over. Ex-ceo Eric Vishria blijft aan boord, en wordt bij Yahoo vice president voor de media-producten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier