Yahoo-topman stuurt aan op reorganisatie

Yahoo-topman Brad Garlinghouse heeft in een uitgelekte e-mail geschreven dat verregaande herstructureringen zich opdringen bij de zoekmachinereus. 15 tot 20 procent van het personeelsbestand (lees: 2000 jobs) zou overbodig moeten worden.

Yahoo staat de laatste tijd bloot aan de kritiek dat het achterop hinkt bij concurrent Google. De toorn van het analistengilde komt na tegenvallende kwartaalresultaten, die worden toegeschreven aan toegenomen concurrentie op de online advertentiemarkt.In die context lekte een e-mail van Yahoo-topman Brad Garlinghouse uit met de kleurrijke titel ‘The Peanut Butter Manifesto’. Daarin zegt Garlinghouse dat Yahoo zichzelf over teveel diensten heeft uitgesmeerd die in sommige gevallen met elkaar concurreren, zoals bijvoorbeeld Flickr en Yahoo Photos. Garlinghouse roept op tot verregaande reorganisaties waarin wordt afgerekend met dergelijke ‘dubbelgangers’. Een recent voorbeeld is de samensmeltoperatie e-mail/instantmessaging. Het stroomlijnen van diensten zou vijftien tot twintig procent van het huidige personeelsbestand overbodig maken.Ondertussen blijkt dat de omzet uit plaatselijke reclame voor lokale krantensites stijgt terwijl het lastig is om hun bezoekers te bereiken met landelijk gerichte reclame omdat de advertentieafdelingen doorgaans lokaal opereren en het daarmee nogal een klus is om de honderden plaatselijke uitgaven te bereiken. Dus heeft Yahoo besloten om een samenwerkingsverband aan te gaan met zeven dagbladuitgevers die samen 176 lokale kranten bezitten. De krantensites zullen beginnen met hun jobadvertentiepagina’s in Yahoo’s HotJobs-programma onder te brengen; later zullen ook andere rubriekadvertentiecategorieën door Yahoo’s advertentieafdeling worden afgehandeld. Ook wordt er nieuws gedeeld en wordt Yahoo’s Local Search-zoekmachine aan de sites gekoppeld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content