‘Zalando wordt een besturingssysteem voor de mode-industrie’

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Duitse online retail-gigant Zalando moet uitgroeien tot een allesomvattend internetplatform dat de fashion-sector mee vorm geeft. Dat vertelde medeoprichter en ceo Robert Gentz van Zalando op The Next Web in Amsterdam.

Weinig mensen die Zalando nog niet kennen intussen, en als het van ceo Robert Gentz afhangt, dan zullen we in de komende jaren niet meer om het bedrijf heen kunnen. “Vandaag geven we onze klanten op een eenvoudige manier toegang tot verschillende modestijlen, maar in de komende jaren gaat ons platform zich veel breder manifesteren”, klonk het.

“We gaan de Europese fashion-industrie helpen digitaliseren, en Zalando moet daarbij uitgroeien tot een echte e-commerce backbone”, aldus Gentz, “een OS voor de mode-industrie. Daarbij gaan we proberen om alle stakeholders uit de sector op ons platform te krijgen: uiteraard de fashion brands, maar ook de klanten tot zels de fabrieken en andere toeleveranciers.”

“Uiteraard is het daarbij de bedoeling dat de brands zelf ook waarde uit ons platform halen. Zo zullen ze de meest uiteenlopende soorten data kunnen verzamelen die hen tot nieuwe inzichten kan brengen, en waaruit allicht weer nieuwe projecten kunnen ontstaan. Met andere woorden gaat Zalando de fashion-industrie compleet proberen te herdenken.”

Momenteel is de modesector goed voor een jaarlijkse omzet van 400 miljard dollar in Europa. Ter vergelijking: Zalando klokt af op 3 miljard (verspreid over 15 landen waaronder België). “Er is dus zeker nog potentieel om te groeien”, grapte de ceo.

“Eén van de domeinen waar we ook op gaan focussen is een nog betere integratie tussen online en offline. In start-ups die daar op focussen zit zeker toekomst. Momenteel duurt het eigenlijk nog te lang om producten van in het magazijn tot bij de klanten te krijgen. Op dat vlak kan er nog heel wat verbeterd worden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content