Zorgsector niet klaar voor mondige digitale patiënt
De afscherming van het eigen patiëntendossier, de bedenkelijke samenwerking tussen ziekenhuizenafdelingen en de slechte planning van onderzoeken zijn de grootste ergernissen van onze zieken. Dat blijkt uit een rondvraag van IBM bij 750 Belgen. Heel wat patiënten (23 procent) schatten de dienstverlening in een hospitaal ook lager in dan de diensten in een doordeweekse supermarkt. Bijna een derde van de ondervraagden oppert dat Belgische zorgverleners te moeilijk informatie over aandoeningen delen met patiënten. 42 procent van de respondenten vindt het dan weer niet kunnen dat ze altijd fysiek naar de arts moeten, zelfs online een afspraak maken lukt vaak niet.
De afscherming van het eigen patiëntendossier, de bedenkelijke samenwerking tussen ziekenhuizenafdelingen en de slechte planning van onderzoeken zijn de grootste ergernissen van onze zieken.
Dat blijkt uit een rondvraag van IBM bij 750 Belgen. Heel wat patiënten (23 procent) schatten de dienstverlening in een hospitaal ook lager in dan de diensten in een doordeweekse supermarkt.
Bijna een derde van de ondervraagden oppert dat Belgische zorgverleners te moeilijk informatie over aandoeningen delen met patiënten. 42 procent van de respondenten vindt het dan weer niet kunnen dat ze altijd fysiek naar de arts moeten, zelfs online een afspraak maken lukt vaak niet.
Opmerkelijk is dat zieken vaak twijfelen aan het oordeel van hun arts. 29 procent verifieert regelmatig de diagnose via Google. 45 procent geeft ook aan onvoldoende geadviseerd te worden over sites waarop ze betrouwbare informatie kunnen vinden. Twee op de drie Belgen zoekt zelf informatie voordat een arts geconsulteerd wordt.
Voor 37 procent van de Belgen kan het delen van informatie onder zorgverleners heel wat beter. 47 procent vindt het vervelend om steeds opnieuw zijn verhaal te moeten doen.
Dit proces zou volgens IBM gestroomlijnd kunnen worden door patiënten al vóór het eerste doktersbezoek te vragen om via het internet persoonsgegevens en gezondheidsklachten in te vullen, op een portaalsite van een ziekenhuis bijvoorbeeld.
Een portaalsite met analysesoftware zou ook de efficiëntie van de onderzoekplanning verhogen. Dat is belangrijk, omdat 38 procent van de Belgen zich ergert aan ziekenhuizen die onderzoeken en afspraken niet op één dag kunnen inplannen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier