Belgische telers produceren groenten en fruit van hogere kwaliteit dankzij digitaal platform Care4Growing en Salesforce
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Telers met elkaar laten communiceren en toegang geven tot informatie waarmee ze de kwaliteit van hun gewassen verbeteren. Dat is het doel van Care4Growing, een uniek digitaal platform dat telers verbindt met een ecosysteem van onderzoekers, adviseurs en andere partners. Omdat het platform data nodig heeft, is Care4Growing volledig op de technologie van Salesforce gebouwd.
Iedereen gaat digitaal, ook de Belgische groente- en fruittelers. Net zoals andere sectoren hebben ze veel te winnen bij het delen van informatie en inzichten. Allerlei factoren kunnen nefast zijn voor de kwaliteit van hun producten, maar dankzij Care4Growing zien telers onmiddellijk wat ze moeten doen om bijvoorbeeld een ziekte te bestrijden. Het project wordt gefinancierd door de drie grootste groente- en fruitveilingen in België: BelOrta, Coöperatie Hoogstraten en Reo Veiling.
“Het platform is gebaseerd op de technologie van Salesforce, maar is ook grondig aangepast om het toegankelijker te maken voor de telers zelf. Sommige telers kunnen uiteraard wel overweg met digitale tools, maar niet iedereen is technologisch even onderlegd. We moeten de drempel dus zo laag mogelijk leggen om telers aan te moedigen het platform te gebruiken”, zegt Steven Boen, projectleider en Chief Data Officer bij Care4Growing. “Om iedere teler de juiste inzichten te bieden, moeten we op voorhand weten welke gewassen iemand het komende jaar wil telen, wanneer er gezaaid is, etc.”
Care4Growing draait volledig in de cloud en werkt op basis van onder meer Salesforce Community Cloud en Salesforce Service Cloud. Het platform is ook mobiel toegankelijk via een app waarmee telers op hun smartphone gemakkelijk informatie kunnen raadplegen en delen. Ook dat verlaagt opnieuw de drempel, aangezien ze dus geen laptop nodig hebben om de tool te gebruiken.
Informatie delen en uitwisselen via community
Concreet wil Care4Growing telers op verschillende manieren met elkaar verbinden. Zo krijgen zowel de producentenorganisaties als de telers zelf toegang tot informatie over de opvolging van de geteelde gewassen. Daarmee wordt niet alleen de kwaliteit voor de eindklant gegarandeerd, het geeft telers ook inzichten om de juiste beslissingen te nemen en hun producten te verbeteren.
“Het platform helpt om het gemeenschapsgevoel te versterken en laat telers zelf een community beheren. Langs dit kanaal kunnen ze rechtstreeks ideeën uitwisselen”, zegt Boen. “Daarnaast biedt het toegang tot alle belangrijke documenten die ze nodig hebben om compliant te zijn enerzijds met de wetgeving anderzijds met de private lastenboeken en zich voor te bereiden op een eventuele controle. Ze krijgen zelfs automatisch een melding wanneer een document op het punt staat te verlopen.”
Ook de groente- en fruitveilingen hebben baat bij de informatie. Op de markt worden bijvoorbeeld de tomaten uit batches van verschillende telers gecombineerd en dankzij het platform zijn ze zeker dat iedere tomaat op een correcte manier is geteeld. “In omgekeerde richting houdt Care4Growing telers op de hoogte van wat er met hun tomaten gebeurt. Ze ontvangen bijvoorbeeld een pushbericht op hun smartphone met info over de prijs die klanten op de veiling hebben betaald”, zegt Boen.
Proactief ziekten bestrijden
De meest unieke meerwaarde van het platform zit wellicht in het feit dat Care4Growing telers in contact brengt met externe partijen zoals onderzoekers en experts. Stel dat een teler via het platform heeft laten weten dit jaar bloemkolen te zaaien, dan zal hij of zij melding krijgen van interessante informatie en onderzoeksresultaten, bijvoorbeeld over een gevaarlijke ziekte die in België circuleert en betrekking heeft op de gekweekte planten. Het platform biedt vervolgens rechtstreeks toegang tot informatie over het probleem en over mogelijke behandelingen om de ziekte te bestrijden.
“Zoiets is natuurlijk alleen mogelijk als de teler kwalitatieve data met het platform deelt. De teler blijft uiteraard eigenaar van de data en kan eenvoudig bepalen wie toegang heeft”, zegt Boen. “Om zekerheid te krijgen over een ziekte of behandeling kan een teler bijvoorbeeld contact opnemen met een expert. Die kan dan helpen om de ziekte te identificeren en persoonlijk advies verschaffen over de bestrijding. Op dit moment wordt achter de schermen ook gewerkt aan een feature waarbij de teler enkel een foto hoeft te maken, waarna artificiële intelligentie de ziekte automatisch zal kunnen herkennen.”
Care4Growing wil op termijn een uitgestrekt digitaal ecosysteem uitbouwen dat de land- en tuinbouw op basis van data en inzichten efficiënter en duurzamer maakt. Onlangs werd het project bekroond met de European Award for Cooperative Innovation. Vandaag komt op jaarbasis al voor meer dan een miljard euro aan Belgische groenten en fruit door het Care4Growing-platform. Maar daar stopt de ambitie van de initiatiefnemers niet. “De focus ligt momenteel enkel op België, maar we willen er graag een Europees verhaal van maken door uiteindelijk ook buitenlandse telers en partners via het platform aan het ecosysteem toe te voegen”, besluit Steven Boen.
Net zoals de Belgische groente- en fruitteelt werken professionals in de hele wereld aan een betere customer service. Ontdek alle trends in het nieuwste State of Service-rapport van Salesforce.