Duurzame mode dankzij Blockchain: tex.tracer biedt totale transparantie

Fujitsu
Fujitsu
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

17 december 2021, 11:09 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 06:46

Duurzaamheid wordt steeds meer een prioriteit in de mode-industrie. De voorbije jaren kwamen grote modemerken wel meermaals in een slecht daglicht te staan omwille van vervuilende productie of slechte arbeidsomstandigheden. De sector is zich intussen bewust van het feit dat een duurzame aanpak cruciaal is als ze toekomstgericht wil blijven groeien. Dankzij het platform tex.tracer kunnen merkeigenaren en producenten totale transparantie bieden over hun toeleveringsketen en zo tonen hoe ze stappen richting duurzame mode zetten. Consumenten kunnen dan weer heel eenvoudig, door middel van een QR code, de geschiedenis van het kledingstuk raadplegen.

Het platform werd ontwikkeld door Jolanda Kooi en Bart Westerman. Hun jarenlange ervaring in de Aziatische textielindustrie lag aan de basis van hun gedrevenheid om de kledingindustrie duurzamer en transparanter te maken. Vanuit die visie richtten ze tex.tracer op, met als doelstelling merkeigenaren de nodige inzichten te geven zodat ze actie kunnen ondernemen. Met één druk op de knop rapporteren ze aan alle belanghebbenden. En ook de consumenten zijn zich bewuster van wat ze kopen.

“Wanneer je duurzaamheid nastreeft, heb je in de eerste plaats transparantie nodig”, zegt Bart Westerman. “Wanneer je helemaal transparant bent zie je niet alleen zelf hoe je te werk gaat, maar maak je dat ook aan anderen zichtbaar. Bovendien kan je aantonen dat je stappen zet naar verbetering. Verandering vraagt in de eerste plaats om eerlijkheid.”

“Onze maatschappelijke verantwoordelijkheid naar de toekomstige generaties toe, is eveneens een belangrijke drijfveer. Heel wat bedrijven pochen met Fairtrade- en Global Organic Textile Standard-labels, maar in realiteit worden ze maar een keer per jaar gecontroleerd”, vertelt Jolanda Kooi. “Met de huidige technologie is het mogelijk een systeem te ontwikkelen dat de oorsprong van alle grondstoffen en verwerkingsprocessen van het kledingstuk traceert.”

Ook consumenten krijgen meer transparantie, wat hun aankoopbeslissing beïnvloedt. “Wat je niet ziet, deert niet. Dus koop je al snel kledij die misschien op een vervuilende of oneerlijke manier werd geproduceerd”, zegt Bart. “Nu kunnen consumenten met hun smartphone een QR-code in het kledingstuk scannen en krijgen ze inzage in de hele toeleveringsketen. Dat maakt bewuster kiezen mogelijk.”

In 2019 begon de bouw van het tex.tracer platform. In het systeem registreren merkeigenaren hun kledingstukken en ontvangen alle bedrijven in de toeleveringsketen automatisch deze informatie. Geolocatie- en tijdstempels, digitale handtekening, certificering en geautomatiseerde controles verzekeren de echtheid van de informatie. Het systeem moet betrouwbaar en geloofwaardig zijn en de privacy gewaarborgd. Aangezien Blockchain data onveranderlijk maakt, is deze technologie heel geschikt.

Dankzij Blockchain kunnen verschillende gebruikers altijd en van overal elke transactie verifiëren. Het biedt totale transparantie. “Wij waren al bekend met Blockchain en de mogelijkheden die deze technologie biedt”, vertelt Bart. “De Blockchain industrie is een wereld waarin veel cowboys actief zijn, dus we gingen vooral op zoek naar een betrouwbare partner met de juiste expertise en ervaring. Fujitsu stak er tijdens onze zoektocht met kop en schouders bovenuit.” Het bedrijf is sinds 2015 wereldwijd actief in Blockchain-technologie. “Blockchain vormt de basis van ons tex.tracer platform. Dat moest dus helemaal goed zitten”, zegt Jolanda. “Bij een eerste kennismaking overtuigde het Fujitsu team ons meteen.”

Het Brusselse Fujitsu-team voerde eerst een audit uit en begon nadien aan een roadmapping. Tex.tracer werd bij het hele proces betrokken en de ontwikkeling van het platform werd uitgevoerd door het team in India. Ook in de toekomst blijft Fujitsu tex.tracer ondersteunen. “En dat is goed, want we maken al plannen voor de toekomst. Blockchain stelt ons in staat om via ons platform gamificatie toe te passen, waarbij we consumenten in ruil voor hun data kunnen belonen met kortingen of rewards. De opties zijn enorm”, zegt Jolanda. “Momenteel willen we ons platform in de mode-industrie blijven uitbouwen, maar we denken al aan hetzelfde opzet in de meubelindustrie.”

Bart en Jolanda zijn vooral tevreden over de cocreatie met het Fujitsu team in India. “Fujitsu denkt mee en gedraagt zich als een partner op lange termijn. Het team in India kijkt altijd vooruit en denkt mee in functie van de groei van het platform. Zo ontstond er een performance-probleem omdat er steeds meer gebruikers bijkwamen. Het team van Fujitsu kaartte dit proactief aan en ondernam de nodige actie”, legt Bart uit. “Met tex.tracer hebben we een gloednieuw concept waar we nog tal van uitdagingen tegenkomen, maar samen met het Fujitsu team gaan we die uitdagingen aan. Vier jaar geleden verklaarden mensen ons gek toen we tex.tracer voorstelden. Vandaag blijken we een voorloper te zijn, en daar speelt Fujitsu een belangrijke rol in. We hopen dus ook in de toekomst vlot te blijven samenwerken en daar hebben we alle vertrouwen in.”

Het Blockchain Innovation Center van Fujitsu is gelegen in Brussel. Meer informatie over het Innovation Center en hun diensten is hier terug te vinden.