Een headset is niet meer alleen een headset!

Sennheiser
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

27 augustus 2018, 17:10 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:25

De headset heeft zich de afgelopen decennia ontwikkeld voor elk gebruiksscenario en met tal van mogelijke functies. Simpele headsets worden vandaag de dag meegeleverd als gratis accessoire bij mobiele telefoons, waardoor in het consumentensegment de indruk ontstaat dat het leuke extraatjes zijn. Maar in sommige omgevingen, zoals professionele kantooromgevingen, zijn headsets veel meer dan zomaar een accessoire. Daar zijn ze uitgegroeid tot complexe IT-apparatuur die zakelijke communicatie kunnen transformeren. Jesper Kock, Director of Research and Development bij Sennheiser Communications legt uit hoe dat komt en waarom de juiste headset kiezen cruciaal is voor ondernemingen.

Meneer Kock, waarom moeten wij als onderneming aandacht hebben voor headsets?

De headset is waarschijnlijk een van de meest ondergewaardeerde onderdelen van de moderne, mobiele kantooromgeving. Nu Unified Communications (UC) een belangrijke en blijvende trend is in de branche, is het gebruik van headsets echt noodzaak geworden. Ze spelen een belangrijke rol als ‘technische interface’ en zorgen voor naadloze interactie met de IT-omgeving van het bedrijf en vormen ook een ‘persoonlijke interface’ – bijvoorbeeld wanneer direct met de klant gecommuniceerd wordt. En op dat vlak zijn de geluidskwaliteit en het draagcomfort van de headset heel belangrijk. Een goede gebruikerservaring kan acceptatie vergemakkelijken en bepaalt het uiteindelijke succes van de UC-implementatie. Daarom moet elke onderneming de keuze van headsets serieus nemen, al in de vroege planningsfase van de UC-implementatie, en overwegen te investeren in een audio-oplossing van hoge kwaliteit. Miljoenen uitgeven aan de UC-implementatie om vervolgens geld te besparen op de headsets is net zo’n slecht idee als een Ferrari kopen en dan voor goedkope wielen kiezen.

Hoe is de ontwikkeling van headsets veranderd de afgelopen jaren?

We hebben alleen al de afgelopen tien jaar heel veel gezien op het gebied van ontwikkeling en innovatie. We ontwikkelen al lang niet meer ‘zomaar een headset’ maar een complex IT-product: UC-headsets bevatten miniatuurcomputers die constant werken op een optimaal geluid aan te bieden en in complexe IT-infrastructuren en geluidsomgevingen te passen. Software is onmisbaar geworden voor de kwaliteit van communicaties en vormt nu de basis voor de ontwikkeling van headsets.

Miljoenen uitgeven aan de UC-implementatie om vervolgens geld te besparen op de headsets is net zo’n slecht idee als een Ferrari kopen en dan voor goedkope wielen kiezen.

In de rol als technische interface dienen headsets te voldoen aan duizenden standaarden in tal van landen. Ze moeten compliant blijven met softphone-providers, kunnen werken met telefoons en mobiel apparaten met verschillende besturingssystemen zoals iOS en Android, en met zowel USB-telefoons als klassieke telefoons. Dat is een behoorlijke uitdaging en vereist een grote verscheidenheid aan vaardigheden. Bij Sennheiser hebben we teams van zeer gespecialiseerde ingenieurs die gefocust zijn op specifieke ontwikkelingsgebieden, zoals geluidsengineering, ontwikkeling van embedded software, mechanische en hardware engineering en systeemarchitectuur. Om te zorgen dat elk product compliant is met al deze standaarden en naadloos geïntegreerd kan worden in elke omgeving hebben we heel veel expertise en inzet nodig.

Een headset is niet meer alleen een headset!

Dit wordt ook weerspiegeld in ons team: meer dan de helft van onze ingenieurs werkt momenteel aan de software voor onze headsets. De headsets als persoonlijke interface overstijgt de rol van de meeste randapparatuur. We willen er zeker van zijn dat onze gebruikers het gevoel hebben dat ze zich in dezelfde ruimte bevinden als de persoon met wie ze spreken door te zorgen voor een zo helder en natuurlijk mogelijk geluid. Dat klinkt misschien simpel, maar er zit een grote hoeveelheid ingenieurschap en vele jaren ervaring in.

Hoe heeft het mobiele werken het ontwerp van headsets veranderd?

Nu werk steeds mobieler wordt, moeten werknemers overal en altijd kunnen bellen en vergaderingen kunnen plannen. Werk wordt pas echt mobiel wanneer iedereen er zeker van kan zijn dat ze luid en duidelijk verstaanbaar zijn, zelfs in de meest uitdagende omgevingen, of dat nu op het werk, in de auto of op het vliegveld is.

Werk wordt pas echt mobiel wanneer iedereen er zeker van kan zijn dat ze luid en duidelijk verstaanbaar zijn

Om dit te realiseren hebben onze geluidsengineers de perfecte algoritmen ontwikkeld om geluidsonderdrukking mogelijk te maken onder elke omstandigheid en het spraakgeluid helder en verstaanbaar over te brengen. Uiteindelijk komt alles neer op een perfect samenspel van uitstekende software en hardware – voorbeeld hiervan zijn de drie specialistische microfoons in ons PRESENCE?-systeem.

Een ander essentieel aspect van modern headsetdesign is automatisering: gebruikers moeten zich kunnen concentreren op wat ze zeggen, zonder zich bezig te hoeven houden met het instellen van hun headset. Daarom moet de headset zich automatisch kunnen aanpassen aan veranderende geluidsomstandigheden. En deze automatisering – de headset laten weten wat u wilt voordat u dat wilt – vereist heel veel ervaring en aandacht van onze ingenieurs.

Welke trends ziet u in de ontwikkeling van headsets?

Momenteel zien we het begin van de transitie van headsets als randapparatuur naar een integrale component van de gebruikersinterface, die intelligent kan bijdragen aan het ecosysteem en meer waarde toevoegt dan alleen audio.

Een headset is niet meer alleen een headset!

Headsets zijn al een constante metgezel van veel kantoormedewerkers, dus het toevoegen van functionaliteit vereist geen aanpassing van de dagelijkse werkgewoonten. Aangezien headsets op het oor zitten, zijn ze bijvoorbeeld uitermate geschikt voor draagbare technologie. In de toekomst zien we wellicht professionele headsets die fysiologische gegevens meten, zoals hartslag, lichaamstemperatuur, ademhaling, spierspanning en zelfs hersengolven. Met behulp van de verzamelde gegevens kan een big-dataomgeving de kantooromgeving en de individuele ervaring van de gebruiker optimaliseren.

In de toekomst zien we wellicht professionele headsets die fysiologische gegevens meten

De locatie van een headset kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden voor het aanbieden van contextafhankelijk content. Door rekening te houden met informatie over situatie en omgeving over mensen, plaatsen en dingen, kunnen directe behoeften worden gesignaleerd en automatisch worden aangepakt. Zo kunnen headsets het IT-ecosysteem helpen een eenvoudigere, intelligentere werkdag te creëren en ondersteunen.

De communicatie-ervaring is en blijft de komende tijd echter het belangrijkste aspect in headset ontwerp. Wij gebruiken headsettechnologie om de best mogelijke verbinding te leggen tussen de beller en de persoon die gebeld wordt en beiden het gevoel te geven dat ze naast elkaar staan. Zo ontstaat een indrukwekkende ervaring, en dat is een doel dat wij graag willen bereiken.

We zijn altijd bezig met innoveren en hebben daarvoor sterke partners gevonden in verschillende complementaire branches, zoals Microsoft. De samenwerking met onze moederbedrijven Sennheiser en WDH biedt ons geweldige kansen en is tekenend voor de kracht van onze partnerverbanden: met de expertise van Sennheiser op het gebied van onderzoek en audio geven wij de toekomst van audio vorm. WDH is expert op het gebied van onderzoek en ontwikkeling, wat ons in staat stelt verder te miniaturiseren en de technologische basis van onze headsets te verbeteren. Onze headsets zijn dan ook een culminatie van de beste aspecten van beide bedrijven.

Over Sennheiser:

Audiospecialist Sennheiser is een van ‘s werelds meest toonaangevende fabrikanten van headphones, microfoons en draadloze zendsystemen. Sennheiser, dat gevestigd is in Wedemark, in de buurt van Hannover, Duitsland, heeft eigen productiefaciliteiten in Duitsland, Ierland en de VS, en is actief in meer dan 50 landen. Met 19 vestigingen en trouwe handelspartners levert het bedrijf innovatieve producten en geavanceerde audio-oplossingen die perfect aansluiten bij de behoeften van haar klanten. Sennheiser is een echt familiebedrijf, opgericht in 1945 en heeft vandaag de dag 2.750 werknemer over de hele wereld die allemaal een passie hebben voor audiotechnologie. Sinds 2013 staan Daniel Sennheiser en Dr. Andreas Sennheiser aan het roer bij Sennheiser, de derde generatie van de familie. Als onderdeel van de Sennheiser Group is de joint venture Sennheiser Communications A/S gespecialiseerd in draadloze en bedrade headsets en speakerphones voor contactcenters, kantoren en Unified Communications-omgevingen, alsmede headsets voor gaming en mobiele apparaten. In 2015 bedroegen omzet van de Sennheiser Group in totaal € 682 miljoen.

Voor meer informatie over onze professionele headset- en speakerphone-oplossingen kunt u kijken op www.sennheiser.com/business-solutions