Efficiënt en veilig telewerken: het nieuwe normaal

Proximus Enterprise
Proximus Enterprise
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

2 december 2020, 15:08 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:44

Sinds het begin van de pandemie is thuiswerken of een hybride samenwerking (een mix van telewerken en werken op kantoor) steeds beter ingeburgerd geraakt. Tijdens de lockdown werkte meer dan de helft van alle werknemers thuis en ook na de versoepeling van de maatregelen bleef 41,5 procent thuiswerken.* Bedrijfsparkings zijn misschien leeg, maar de werknemers blijven aan de slag en organisaties zetten hun digitale transformatie voort. Daarvoor kunnen ze rekenen op een strategische partner zoals Proximus.

Opteren voor hybride samenwerking

Neem het voorbeeld van deze organisatie die een groot netwerk aan ondernemingen ondersteunt. Tijdens de lockdown ondervond ze het belang van telewerken aan den lijve, aangezien haar klanten meer dan ooit rekenden op haar ondersteuning.

Hoe blijven we beschikbaar voor onze klanten, terwijl onze eigen werknemers ook thuiszitten?

Gelukkig was de organisatie al eerder gestart om digitale werkplekken in te richten, zodat collega’s van verschillende kantoren gemakkelijker konden samenwerken. Zo konden ze tijdens de verstrenging van de coronamaatregelen probleemloos digitaal van thuis doorwerken, en de vele vragen van hun leden over de verschillende maatregelen tegen het coronavirus beantwoorden, zonder dat die leden merkten dat hun gesprekspartner net als zij gewoon thuis zat.

41,5%* van de werknemers blijft thuiswerken

Aandachtspunten voor een hybride samenwerking

Om alle mogelijkheden van thuiswerken of hybride samenwerken optimaal te benutten, moeten bedrijven zich de juiste vragen stellen:

  • Hoe blijf ik bereikbaar voor mijn klanten als er fysiek een minimumbezetting is op kantoor?
  • Hoe zorg ik voor een ergonomische en efficiënte thuiswerkplek voor mijn medewerkers?
  • Welke opleidingen zijn nodig om de waaier aan applicaties en platformen correct te gebruiken?
  • Hoe kan ik mijn kantoorgebouw nog relevant inzetten en tegelijk de kosten verlagen?
  • Hoe kan ik mensen zonder pc of kantoorjob ook digitaal laten samenwerken?
  • Beschikken mijn werknemers over een internetverbinding die goed genoeg is voor bijvoorbeeld videoconferenties?
  • Hoe beveilig ik de thuiswerkplek van mijn medewerkers en vermijd ik dat hackers toegang krijgen tot onze bedrijfsgegevens?
Tijdens de lockdown verzesvoudigde het aantal phishingaanvallen.

De voordelen van de digitale transformatie

Door de digitale transformatie gaan collega’s efficiënter samenwerken (ondanks fysieke afstand) wat tot productiviteitswinst en een concurrentiële voorsprong leidt. Een betere gebruikservaring (technologie die het werk vergemakkelijkt) en IT-ondersteuning verhoogt ook de tevredenheid van medewerkers. Dat komt de productiviteit van een bedrijf ten goede.

Door te investeren in hybridesamenwerking schakelt u naadloos tussen kantoor- en thuiswerk en boekt u belangrijke efficiëntiewinsten.

Ga in zee met de juiste partner

Proximus Enterprise helpt u om de best passende technologische oplossingen te kiezen voor digitale werkplekken. U hebt daarbij de keuze om uw digitale werkplekken ofwel (deels) zelf te budgetteren en te beheren, ofwel uw werkplekdiensten uit te besteden (workplace-as-a-service). Proximus kan u zelfs geheel ontzorgen voor een vaste prijs per gebruiker per maand, inclusief de nodige voorbereiding, training en begeleiding van medewerkers.

Op die manier bereidt u iedereen voor op een hybridesamenwerking, wat niet alleen tijdens de coronacrisis belangrijk is, maar ook voor een efficiëntere toekomst.

Hoe ver staat uw bedrijf om het nieuwe business-normaal te omarmen?

Doe de test!

Wenst u meteen aan de slag te gaan?

Daarvoor moet u hier zijn.

*Enquête van Acerta, KU Leuven en HR Square bij 576 werkgevers in september 2020