“Gebruik AI bij de businesscase die erom vraagt”
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Jazeker, bedrijven hebben interesse voor AI. Maar als het om concrete toepassingen gaat, bijten ze er hun tanden nog vaak op stuk. Tegelijk is de verwachting dat de drempel om AI te gebruiken de komende tijd snel zal verlagen. Dat heeft alles te maken met de beschikbaarheid van enterprise-ready AI, maar evengoed met de ondersteuning van een AI-specialist als Devoteam.
AI staat dezer dagen zowat overal bovenaan de agenda. Er zijn in de bedrijfswereld volop experimenten aan de gang, al leiden die nog niet altijd tot een bruikbaar resultaat. “Bedrijven hebben het moeilijk om hun bevindingen mee te nemen in echte, werkende applicaties”, zegt Tristan Van Thielen, ML Tribe Lead Google Cloud bij Devoteam G Cloud. In die context neemt het belang van MLOps toe, naar het model van DevOps. “Het idee is dat nieuwe ontwikkelingen zo vlotter doorstromen naar de businesspraktijk, al staat ook dat domein nog in zijn kinderschoenen.”
Met AI hoog op de agenda, ontstaat onvermijdelijk het gevaar dat bij elke hype de kop opsteekt: namelijk dat bedrijven middel met doel verwarren. Ook vandaag zijn er bedrijven die maar al te graag ‘iets met AI’ willen doen, zonder dat ze daarbij aan een concreet vraagstuk denken. Het is net daar dat een AI-partner als Devoteam – erkend als officiële Google Cloud Partner – het verschil helpt maken. “Ons advies is altijd: kijk eerst naar je KPI’s”, zegt Tristan Van Thielen, “en zoek in functie daarvan de juiste businesscases. Heb je daar een zicht op, ga dan na of je over de nodige data beschikt om de case ook effectief aan te pakken.”
Alledaags of echt innovatief?
Terwijl generatieve AI de belangstelling voor het domein het voorbije jaar sterk deed toenemen, zijn bedrijven intussen vertrouwd met toepassingen die Gartner als everyday AI omschrijft. “Denk aan de aanbevelingssystemen op webshops”, zegt Tristan Van Thielen. “Daar maakt zowat elke retailer intussen gebruik van.” Game-changing AI is van een ander kaliber. “Voor mij gaat het dan om een concept waarbij AI zelf een onmisbaar deel van de oplossing vormt. Tools die video genereren, bijvoorbeeld, horen tot die categorie.”
“Gebruik AI om de juiste redenen. Kijk eerst naar je KPI’s en zoek in functie daarvan de juiste businesscases.”
Tristan Van Thielen, ML Tribe Lead Google Cloud bij Devoteam G Cloud
Bedrijven die van een praktijkgerichte aanpak houden, hebben wellicht nog meer voorkeur voor enterprise-ready AI. “Daar zet Google sterk op in, via een tool als Google Gemini, bijvoorbeeld, maar ook door Large Language Models (LLM’s) aan te reiken.” Al komt er toch nog altijd heel wat bij kijken om die modellen in te zetten. “Je kunt ze niet zomaar out of the box gebruiken. Begeleiding door een AI-specialist blijft hierbij een must.”
De juiste bronnen
Het brengt ons bij een thema dat bijzonder actueel is, met name in de context van generatieve AI. Hoe zit het met de bronnen die de Large Language Models gebruiken – en bij uitbreiding het auteursrecht dat op die bronnen geldt? En wat met modellen die hallucineren? Bij zo’n hallucinatie levert het model een reactie op die niet te linken valt aan de trainingsgegevens: onzin, dus. “Gaat het om het gebruik van generatieve AI in de context van een bedrijf, dan moet je ervoor zorgen dat het LLM de juiste bronnen gebruikt”, zegt Tristan Van Thielen. “Leg je model aan banden, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat de gebruiker alleen vragen over jouw bedrijfsdomein kan stellen.”
Maar ook dan blijft het nodig om de gegenereerde antwoorden te valideren. “Dat kun je met een tweede LLM doen. Zo bouw je een systeem uit waar verschillende LLM’s elkaar valideren. Dat laat toe de accuraatheid van de antwoorden te verhogen.” Daarin schuilt volgens Tristan Van Thielen de toekomst van AI. “Bedrijven bestuderen meer en meer wat ze met AI kunnen realiseren, streven zo verdere innovatie na. De verwachting is dat we in die context beter hanteerbare LLM’s krijgen: wellicht iets kleiner van opzet en beter afgelijnd, zodat je ze heel gericht voor een specifieke use case kan inzetten.”
Meer weten over hoe Devoteam uw traject met AI vorm kan geven? Contacteer ons via gcloud.benelux@devoteam.com.