Hoe beheert u interventies in het veld optimaal? De essentie!

Comarch Benelux
Comarch Benelux
Advertorial

Advertorial verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

29 september 2020, 09:39 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:43

Elk bedrijf wil bij interventies in het veld de verwachtingen van de klant overtreffen. Vanaf kan u het beheer van deze interventies digitaliseren en centraliseren dankzij Field Service Management-software. Met dit programma kan u de klanttevredenheid verhogen, de kosten verlagen én tegelijkertijd de efficiëntie van de activiteiten ter plaatse verbeteren.

Een interview met Vytenis Vinciunas, Business Development Manager bij Comarch.

Kan u kort uitleggen wat de Field Service Management-software is?

De Field Service Management-software is een interventiemanagementtool die specifiek werd ontwikkeld voor bedrijven die voornamelijk diensten leveren aan bedrijven in de telecommunicatie, apparatuur, infrastructuur, energie en onderhoud.

Wat is het belangrijkste voordeel van deze software?

Aangezien het beheer van interventies zowel gekoppeld is aan verschillende processen, als aan verschillende personen in verschillende regio’s, blijkt het vaak moeilijk om diensten van uitstekende kwaliteit te plannen en te leveren. Bovendien kunnen dienstverleners dankzij de FSM-software het risico op fouten minimaliseren, wat de kwaliteit van de dienstverlening positief zal beïnvloeden.

Welke bedrijfsprocessen worden door de software ondersteund?

De FSM-oplossing ondersteunt meerdere bedrijfsprocessen:

  • Resource management – het toewijzen van taken op basis van vaardigheden, ervaring, beschikbaarheid en locatie;
  • Beheer van service-aanvragen – het ontvangen van orders via verschillende kanalen, zoals klantenservicetickets, CRM-systemen of instant messaging-systemen op de bedrijfswebsite dankzij de integratie met deze systemen;
  • Planning – een automatisch algoritme dat taken toewijst en planningen opmaakt;
  • Tracking van de status van de orderverwerking – realtime updates over de status van bezoeken ter plaatse, de mogelijkheid om foto’s van voltooid werk en handtekeningen van klanten te uploaden;
  • Communicatie – via de FSM Mobiele App kunnen bedrijven informatie uitwisselen met collega’s en aanvullende aanwijzingen, informatie over apparatuur of specifieke details over een taak consulteren;
  • Beheer van gereedschap – het eenvoudig beheer van uw voorraad van reserveonderdelen of gereedschap.

Welke afdelingen halen de meeste voordelen uit deze software?

Deze oplossing helpt bedrijven om hun doelstellingen te bereiken – wat deze ook mogen zijn – zoals het aantal verwerkte taken met 24% verhogen of het aantal technici per dispatcher met 56% verhogen. De voordelen van de software zijn voelbaar op verschillende niveaus binnen het bedrijf.

Hoe beheert u interventies in het veld optimaal? De essentie!

1. De FSM-software is in de eerste plaats een efficiënte oplossing voor dispatchers en planning managers

Dispatchers en planning managers zijn essentieel voor het goede verloop van een bestelling. Comarch FSM wordt geleverd met verschillende modules die het werk van dispatchers en planning managers sterk optimaliseren, wat meteen ook goed is voor de klanttevredenheid. De modules bevatten verschillende planningstools voor een eenvoudiger beheer van interventies.

U krijgt een 360-gradenoverzicht op uw team. De grafische tijdlijn kan u gebruiken om nieuwe taken te plannen, deze toe te wijzen aan de mobiele technicus met de meest relevante vaardigheden en te zorgen dat uw medewerkers over de juiste apparatuur en reserveonderdelen beschikken. Deze module biedt onder andere de volgende informatie:

  • Het Service Level Agreement (SLA) gekoppeld aan de bestelling;
  • De verschillende stappen die nodig zijn om de bestelling af te ronden;
  • De beschikbare (menselijke en technische) middelen die van toepassing zijn op de bestelling;
  • Een lijst van taken die al aan de technici werden toegewezen;
  • De beschikbare resources het dichtst bij de locatie.

2. De software biedt ook modules voor technici in het veld

Voor veel klanten zijn hun technici in het veld het gezicht van het bedrijf. Tegelijkertijd is het voor een bedrijf noodzakelijk dat de technici in het veld hun tijd optimaal kunnen gebruiken en meer taken in dezelfde tijd kunnen uitvoeren. Dankzij de FSM-oplossing kan u deze verschillende eisen met elkaar verzoenen, zodat u zowel de taken van uw medewerkers kan faciliteren als uw klanten tevreden houden.

Mobiele toegang

Via de mobiele FSM-tools hebben technici toegang tot alle noodzakelijke projectinformatie via hun mobiel apparaat: de planning, de route, de documentatie en een kennisbank. Zodra de taak is voltooid, kan de klant deze digitaal valideren. De mobiele applicatie werkt zowel online als offline.

Optimalisatietools

FSM-optimalisatietools helpen u bijvoorbeeld door het werk van uw medewerkers optimaal te organiseren of routes te plannen op basis van GIS-informatie.

Het beheer van reserveonderdelen

Een technicus die met de juiste apparatuur en onderdelen bij de klant aankomt, maakt sowieso een goede indruk. De optimalisatietools zijn een groot pluspunt van de FSM-oplossing. Deze tools kunnen anticiperen op de aard van een probleem, op de oplossing ervan en op de tools en onderdelen die daarvoor nodig zijn.

3. Een optimale oplossing waarmee de klantrelatie altijd centraal staat

Al deze onderdelen maken van de FSM-software een doeltreffende tool met een merkbaar effect op het beeld dat uw klanten hebben van uw bedrijf. Bijvoorbeeld:

Als u een CS-manager bent,

is een van uw belangrijkste doelen om problemen snel en bij de eerste poging op te lossen. Met de FSM-oplossing kunt u de klant in realtime informeren over de aankomsttijd van een technicus. U moet niet langer het contact onderbreken door te beloven om de klant later terug te bellen en een afspraak te maken. Dit is alleen maar frustrerend voor de klant en dus schadelijk voor het imago van uw bedrijf.

Voor de verkoop- en marketingafdeling

kunnen technici bijvoorbeeld hun mobiele apparaten gebruiken om documenten aan te leveren en handtekeningen te verzamelen, facturen voor te bereiden en zelfs voor crossselling en upselling. Zo wordt het verkoop- en marketingteam aanzienlijk ondersteund.

Om af te sluiten: wat maakt het beheer van interventies volgens u succesvol anno 2020?

De optimalisatie van de interventies op het veld is afhankelijk van de synergie tussen de afdelingen en de medewerkers van het bedrijf. De FSM-oplossing helpt bedrijven bij het behalen van hun bedrijfsdoelstellingen door de klant centraal te stellen en een aantal processen te automatiseren. De voordelen van interventiemanagement worden snel duidelijk, zeker qua serviceconvergentie, kostenreductie, werkoptimalisatie, dispatching, planning en outsourcing.

Bekijk zeker onze gids ’50 Ways to Automate Field Service Delivery’, waarin we vele geheimen verklappen voor een geoptimaliseerd beheer van uw interventies op het veld.