Hoe de pandemie de rol van de CIO heeft veranderd

Fujitsu
Fujitsu
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

23 november 2020, 13:31 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:44

Van gezondheid tot de economie, de schokeffecten veroorzaakt door de gebeurtenissen in 2020 zullen we nog vele jaren kunnen herinneren. Maar zoals de geschiedenis keer op keer heeft aangetoond, heeft een disruptie zelden enkel negatieve gevolgen.

Wanneer er sprake is van disruptie, loopt transformatie meestal niet ver achter. En de transformatie die met deze crisis gepaard ging, was voornamelijk digitaal van aard. 69% van de bedrijfsleiders zeggen dat ze geloven dat COVID-19 hun roadmap voor digitale transformatie versnelt.

Of het nu gaat om de acceptatie van initiatieven als werken op afstand of het versnellen van strategieën voor het genereren van inkomsten, zoals e-commerce en digitale betalingen, bedrijven van alle niveaus vertellen ons dat digitale transformatie dit jaar essentieel is om te overleven.

Maar hoe digitale transformatie eruitziet, is ook compleet veranderd. Het gaat niet langer alleen om de basisprincipes van het upgraden van IT-systemen en het zorgen voor een sterke digitale aanpak. Veel bedrijven moeten nu een ‘digital first’- of’ digital only’-strategie toepassen.

Deze aanpak zet natuurlijk de bedrijven die weinig digitaal gedreven zijn op hun kop en herdefinieert wat het betekent om in 2020 en daarna actief te zijn als bedrijf. De disruptie heeft niet alleen de meer voor de hand liggende technische modernisering veroorzaakt, maar in veel gevallen ook de bedrijfscultuur en HR-praktijken opnieuw gedefinieerd.

De vraag is: wie in de C-Suite is bezig met deze nieuwe transformatie?

De Chief Information Officers (CIO’s) overtuigden hun organisaties meestal om innovaties toe te passen waarmee we digitale transformatie waarschijnlijk zouden associëren, maar ook de CIO’s zelf hebben een transformatie doorgemaakt in hun rol en de verantwoordelijkheden binnen hun bedrijf.

De CHRO (Chief Human Resource Officer) zal uitblinken in het collectief managen van mensen binnen een organisatie, maar heeft niet dezelfde ervaring op afstand. De CEO is misschien verantwoordelijk voor het managen van een bedrijf in zijn geheel, maar waarschijnlijk is deze persoon het niet gewoon om dit te doen zonder persoonlijk contact.

In de huidige situatie is de CIO een nog belangrijker onderdeel geworden in de C-suite. Nu technologische innovatie aanwezig is in het hele bedrijf, is het duidelijk dat er meningsverschillen zullen zijn in de digitale aanpak.

Omdat 69% van de bedrijfsleiders zeggen dat ze vinden dat hun fundamentele benadering van digitale transformatie dit jaar aan het veranderen is, wilden we niet alleen begrijpen hoe de crisis de rol van CIO’s beïnvloedt, maar ook of deze ‘verandering in aanpak’ de CIO’s opnieuw op één lijn brengt met hun C-level collega’s.

Daarom hebben we 750 respondenten ondervraagd – een mix van CIO’s (35%) en andere leidinggevenden op C-niveau (65%) – uit Frankrijk, Spanje, Portugal, Nederland en België. De resultaten waren fascinerend.

Lees ons rapport voor meer informatie: De veranderende rol van de CIO: hoe technologie en een pandemie de verantwoordelijkheid van de C-suite voor organisatieverandering hebben veranderd.