Is het einde van de IT-afdeling nabij?

Konica Minolta
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

5 december 2019, 10:17 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:39

Nu meer en meer IT-taken worden uitbesteed aan managed service-providers rijst de vraag: is het einde van de interne IT-afdelingen nabij? Dienstverleners hebben namelijk aangetoond dat ze in staat zijn om een steeds breder takenpakket op zich te nemen. Om te vermijden dat ze overbodig worden, zullen IT-afdelingen zichzelf moeten heruitvinden.

Je ziet het overal: IT-systemen vormen de basis voor succes in de huidige bedrijfsomgeving. Kmo’s vormen hierop geen uitzondering. “Ook daar geldt dat de werkplek, de communicatie- en serverinfrastructuren sneller dan ooit moeten worden aangepast aan de veranderende werkpatronen en ontwikkelingen op de markt,” zegt Jeffrey Muller, Senior Market Development Manager bij Konica Minolta België en Nederland. “Flexibiliteit, efficiëntie, constante beschikbaarheid, samenwerking op afstand, veiligheid, betrouwbaarheid en gebruiksgemak zijn essentieel geworden. Maar IT volgt niet alleen wat er op andere afdelingen wordt beslist – bedrijfsprocessen digitaliseren opent vaak nieuwe zakelijke mogelijkheden, waardoor IT-verantwoordelijkheden meer zeggenschap krijgen.”

Ondanks verhoogde investeringen in IT hebben veel kmo’s in het algemeen – en kleinere bedrijven in het bijzonder – nog altijd onvoldoende interne vaardigheden en middelen in huis om alle uitdagingen aan te gaan. Kleinere organisaties zijn zowel op zoek naar tactische verbeteringen om de prestaties te verbeteren als naar stappen die tot een geslaagde digitale transformatie moeten leiden.

Jeffrey Muller, Senior Market Development Manager bij Konica Minolta België en Nederland
Jeffrey Muller, Senior Market Development Manager bij Konica Minolta België en Nederland

Konica Minolta’s aanpak: Ondersteuning en empowerment

In plaats van de interne IT-afdeling van een bedrijf te vervangen, kan een externe leverancier dienen als een uitbreiding van het interne team door aanvullende diensten en oplossingen te leveren. Door specifieke taken op zich te nemen stelt Konica Minolta IT-afdelingen in staat om de drijvende kracht te zijn achter de digitale transformatie binnen hun organisaties.

Ook al profiteren steeds meer bedrijven van managed IT-services, is de vrees voor de ondergang van de interne IT-afdeling ongegrond. “Managed IT-services kunnen nooit een complete vervanging vormen voor IT-professionals binnen een organisatie,” stelt Jeffrey Muller. “Naarmate de last van business-as-usual functies afneemt, zal het interne IT-personeel zich namelijk steeds meer kunnen toeleggen op een efficiënter en effectiever gebruik van de bestaande middelen. Zeker voor kleinere bedrijven is deze bijkomende capaciteit van de IT-afdeling een game changer – vooral omdat het leveren en onderhouden van een geavanceerde en veilige omgeving via interne middelen voor de meeste bedrijven steeds minder haalbaar wordt.”

Met andere woorden: kleinere bedrijven en kmo’s halen eigenlijk nog het meeste voordeel uit outsourcing. Door samen te werken met een betrouwbare en ervaren IT-partner worden ze bevrijd van vervelende en repetitieve IT-taken, zodat ze zich kunnen toeleggen om voor hun bedrijf de technologieomgeving te creëren die het nodig heeft om te groeien en de concurrentie het hoofd te bieden.

Meer info: https://www.konicaminolta.be/nl-be/it-solutions-nl