“Je start nog altijd best vanuit een goede case”
Partner content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
De komst van de cloud heeft de manier waarop we met IT omgaan grondig veranderd. Tegelijk biedt de cloud niet op elke vraag het best passende antwoord. Cloudificatie begint met een heldere cloudstrategie.
‘Naar de cloud gaan’ was lange tijd een synoniem voor het afbouwen van on-premise infrastructuur. Vandaag zien we ‘cloudificatie’ als een veel ruimer begrip. “Het gaat om veel meer dan infrastructuur”, zegt Xavier Van Vlasselaer, Solution Director Cloud & Infrastructure Services bij Capgemini. “Cloudificatie staat voor een strategie.”
De cloud zorgt in een vingerknip voor schaalbaarheid, een snelle time-to-market en een wereldwijd actieterrein. Tegelijk vraagt het gebruik van clouddiensten een nieuw soort awareness. Vandaar het belang van een cloudstrategie. “Je moet heel goed weten wat je wil”, zegt Xavier Van Vlasselaer. “En je moet de mogelijke valkuilen van de cloud kennen. Het beheren van de verandering die je teweegbrengt, bijvoorbeeld, moet je de juiste aandacht geven. Want consumptie in de cloud kan snel oplopen.”
Experimenteren met AI
Cloudificatie – als strategie – steunt niet alleen op clouddiensten, maar ook op andere bouwstenen, zoals IoT en AI. “De grote aandacht die er vandaag bestaat voor data en AI biedt inderdaad een nieuwe opportuniteit voor de cloud. Hierbij gaat het meestal om compleet nieuwe toepassingen die een bedrijf meteen in de cloud opzet.” Daarbij duiken mogelijk bijkomende uitdagingen op, bijvoorbeeld rond security, intellectuele eigendom, auteursrecht of datasoevereiniteit.
Voor heel wat nieuwe toepassingen – zoals AI – biedt de gemiddelde on-premise infrastructuur van een bedrijf sowieso niet de juiste omkadering. “Een doorsnee bedrijf heeft niet voldoende eigen infrastructuur om met AI te experimenteren.” Los daarvan: welke onderneming die vandaag investeert in on-prem infrastructuur kan voorspellen welke behoeften ze over vijf jaar zal hebben? “Die vraag is in de cloud veel minder van tel.”
De juiste usecase
Opportuniteiten voor cloudtoepassingen bevinden zich onder meer bij organisaties die over grote datavolumes beschikken, zoals nutsbedrijven. “Daar zien we opnieuw dat je als uitgangspunt steevast een goede usecase moet hebben”, vindt Xavier Van Vlasselaer. “De digitale energiemeter is er een goed voorbeeld van. Vroeger was er jaarlijks een manuele meteropname, vandaag kent de energieleverancier de situatie in real time.”
“De cloud biedt opportuniteiten. Een doorsnee bedrijf heeft bijvoorbeeld niet voldoende eigen infrastructuur om met AI te experimenteren.”
Xavier Van Vlasselaer, Solution Director Cloud & Infrastructure Services bij Capgemini
Het voorbeeld toont aan hoe de cloud mee de basis biedt voor digitale transformatie. “Zonder de cloud zou dat niet gaan. De cloud zorgt ervoor dat businessconcepten veranderen.” Een essentieel onderdeel van de strategie bestaat uit de keuze van de juiste partners. Alles onderbrengen bij dezelfde hyperscaler verhoogt alvast het risico op de gevreesde vendor lock-in.
Oog voor duurzaamheid
“Maar dat risico is eigenlijk niet nieuw. Vroeger koos je ervoor om in een specifieke technologie te investeren, maar die kon ook van de markt verdwijnen.” Bepaalde basisprincipes blijven overeind, zo blijkt. Ook in de cloud is het niet slim om al je eieren in dezelfde mand te leggen. “Het is een manier om vendor lock-in te vermijden, als je kunt kiezen welke service je bij welke leverancier afneemt.”
Daarnaast komt ook duurzaamheid almaar hoger op de cloudagenda. “Het is een evolutie die we duidelijk merken in de markt. De tijd is stilaan voorbij dat bedrijven alleen maar naar het financiële plaatje van het hele cloudverhaal kijken. Ze nemen hun beslissing ook in functie van de duurzaamheid van de uitgewerkte oplossing.”
Meer info op www.capgemini.com