Laatste oproep voor de reis naar digitale transformatie

Fujitsu
Fujitsu
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

1 juli 2021, 11:26 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:45

Hoewel veel bedrijven al begonnen zijn aan hun digitale transformatie, ondervinden de meeste van hen moeilijkheden om het proces op te schalen; ze slagen er ofwel niet in om zich te richten op de zakelijke opportuniteiten en uitdagingen, ofwel om de uitdagingen met gepaste oplossingen te overbruggen.

Voor buitenstaanders ziet de digitale revolutie eruit als een goudkoorts waarmee bedrijven hun concurrentiepositie kunnen verbeteren, maar de zakelijke realiteit ziet er anders uit. In deze Darwinistische wereld overleven alleen de sterksten, en de sterksten zijn niet dom … Zij weten dat enkel de beste van de best practices hen bovenaan de voedselketen kunnen plaatsen.

Bedrijven die willen innoveren, stellen zich niet genoeg de belangrijke vragen alvorens ze dure technologische investeringen doen: Wat zijn de best practices op het vlak van innovatie? Hoe kunnen we vermijden dat we een dure maar ongeschikte oplossing implementeren? Wat is het beste proces om zakelijke uitdagingen aan te pakken? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we de nieuwste technologische opportuniteiten niet mislopen? Wat is de meest efficiënte manier om het innovatieproces op te schalen?

Fujitsu, opgericht in 1935 in Japan, ging al vroeg op zoek naar het magische recept om zijn innovatieve technologieën naar de bedrijfswereld te brengen. Doordat het bedrijf erin slaagde om die brug te slaan en door zijn methodologieën voortdurend te blijven bijschaven, kon het zich vestigen als de nummer één IT-dienstverlener in Japan.

Vandaag de dag levert Fujitsu diensten in 180 landen. In België heeft het team van de digitale transformatie-diensten het innovatieproces voor zijn klanten gestroomlijnd door een ‘digitale transformatie-fabriek’ te creëren. Hiermee kan het bedrijf de strategische en functionele vereisten voor de oplossingen van hun klanten co-creëren.

Om die co-creatie met de klanten mogelijk te maken, koos Fujitsu voor ‘design thinking’ als referentiemethodologie. Concreet houdt dit in dat er eerst een reeks workshops worden gehouden om zich in te kunnen leven in de ‘persona’ van de klant. De persona stelt een personage voor die voor een aantal uitdagingen staat, en die baat zou kunnen hebben bij een technologische oplossing.

Mickael Karagoz leidt design thinking bij Fujitsu België en verklaarde dat het hoofddoel is om een klantgerichte oplossing te co-creëren. De sleutel tot succes is volgens hem een goed begrip van de uitdaging. Wanneer het ‘due diligence’-proces is voltooid, gaat het team van design thinking over naar de definitie van de vereisen voor de oplossing.

De facilitator voor design thinking kan vervolgens met die duidelijk gedefinieerde vereisten aan de slag om de juiste match te vinden tussen de vele technologische oplossingen van Fujitsu. De onderneming bezit meer dan 90.000 octrooien en is daarmee de wereldwijde leider in technologieën. De facilitator brengt daarop de technologie-experts van de groep rond de tafel om aan de ideefase te beginnen.

Samen leggen zij de verschillende componenten van de oplossing bij elkaar, op basis waarvan ze later prototypes kunnen maken en de mogelijke oplossingen kunnen testen. Naargelang de technologische complexiteit van de oplossing gaan deze tests van storyboarding tot softwareprototype voor de meest risicovolle projecten.

Dankzij deze fases van design thinking maximaliseert het innovatieproces de kansen op succes en wordt elk risico op een ongeschikte oplossing geminimaliseerd. De race naar innovatie gaat hard … Bent u klaar om uw innovatieproces te versnellen?

Wilt u meer weten over Design Thinking? Lees hier de casestudy over Business in the Community (BITC), en ontdek hoe zij de kans kregen om Human Centric Experience Design (HXD, Fujitsu’s eigen iteratie van design thinking) te verkennen.