Met nieuw digitaal platform regelt Fidea ook buiten kantooruren schadeclaims

© Getty Images/iStockphoto
DXC
Datanews Information Services

Datanews Information Services verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

15 mei 2019, 09:00 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:43

De digitale transformatie wijzigt de relatie tussen bedrijven en hun klanten volledig. Klanten verwachten altijd snellere antwoorden en een onberispelijke persoonlijke service. Bedrijven moeten op zoek naar nieuwe digitale manieren om de snelheid van dienstverlening en de customer experience te verbeteren. In de verzekeringssector is dat niet anders. Daarom klopte verzekeraar Fidea bij DXC Technology aan om een volledig nieuwe module voor claims in the front te ontwikkelen op hun IT-platform, dat in de maand mei is uitgerold. “Het maakt van Fidea een van de meest toegankelijke en flexibele organisaties op de Belgische markt”, zegt IT-manager Ivan Baraba.

Verzekeraar Fidea, die later dit jaar Baloise als nieuwe aandeelhouder krijgt, beheert in ons land 1 miljoen polissen, goed voor zo’n 500 miljoen euro aan premies. In totaal werkt het bedrijf met 1.250 distributiebemiddelaars die Fidea-verzekeringsproducten verkopen. Een deel ervan zijn onafhankelijke makelaars, maar ook de kantoren van bankverzekeringspartners Crelan en Bank Nagelmackers behoren tot het netwerk.

Ivan Baraba: “Als we het over de voordelen van digitale transformatie hebben, dan denkt iedereen aan efficiënter werken, de dingen sneller, slimmer en beter doen. Maar Fidea wil zijn brokers door de digitalisering ook meer toegevoegde waarde geven. We leven in een zeer competitieve markt en werken niet met exclusieve makelaars. Het komt er dus op aan om bemiddelaars te stimuleren om voor Fidea te kiezen door hun gebruikservaring te optimaliseren, waardoor ze ook hun inkomsten kunnen verhogen. Zo maken we het hen bijvoorbeeld mogelijk om digitaal offertes op te stellen, in real-time polissen af te sluiten en 6 dagen per week klantenservice te leveren. Het traditionele verzekeringsmodel kent omslachtige, tijdrovende en arbeidsintensieve procedures. Iemand dient een schadeclaim in, er moeten formulieren ingevuld worden, vervolgens moet er iemand de claim analyseren, en altijd komen er meerdere telefoontjes aan te pas… Wij wilden een nieuw platform om de verzekeringsbemiddelaars meer verantwoordelijkheid te geven, zodat ze de autoriteit hebben om schadeclaims direct online te behandelen én af te ronden. Dat is uniek op de Belgische markt.”

Schadeclaim automatisch behandeld

Samen met Fidea ontwikkelde digitale dienstverlener DXC Technology een volledig nieuw operationeel model, waarbij de gebruiker, hier de bemiddelaar, helemaal centraal komt te staan. Dat gebeurt via het klantvriendelijke DXC Insurance OmniChannel-platform, beschikbaar in de cloud als software as a service (SaaS). Dat stemt interne en externe systemen perfect op elkaar af en creëert één end-to-end platform voor ‘front-end’ en ‘back-end’. Als een Fidea-klant op zaterdagochtend een schadeclaim indient bij zijn verzekeringsbemiddelaar, dan beschikt die laatste online over net dezelfde mogelijkheden en informatie als de hoofdzetel van Fidea.

Ivan Baraba
Ivan Baraba

Ivan Baraba: “Dankzij de nieuwe digitale tool ‘Claims in the front’ wordt het mogelijk voor bemiddelaars om meteen nadat er bijvoorbeeld stormweer optreedt, een schadeclaim op te volgen binnen vooraf vastgelegde grenzen. Hun beslissingsautonomie neemt daardoor enorm toe. Ze kunnen op gelijk welk moment bewijsfoto’s uploaden, bepaalde schadeclaims direct goedkeuren en een instant bankverrichting uitvoeren, zodat de klant direct ‘on the spot’ uitbetaald wordt via een bankrekening. Geen formulieren en telefoontjes met de hoofdzetel meer nodig.”

Met het innovatieve DXC Insurance OmniChannel-platform zijn we een pionier op de Belgische markt.

Contracten zonder menselijke tussenkomst

De resultaten van de digitale transformatie bij Fidea bleven niet achterwege. Meer dan 50% van de Fidea-verzekeringscontracten wordt tegenwoordig volledig digitaal en zonder menselijke tussenkomst behandeld. “Met het innovatieve DXC Insurance OmniChannel-platform zijn we een pionier op de Belgische markt”, besluit Ivan Baraba. “Met het portaal kunnen we permanent onze procedures digitaal finetunen, en inspelen op gewijzigde vragen van makelaars. Daardoor zijn we een van de meest toegankelijke en flexibele Belgische verzekeringsmaatschappijen geworden, en dat komt niet alleen onze bemiddelaars maar ook onze eindklanten ten goede. Op termijn zal het ook leiden tot meer contracten/cliënten, want Fidea-cliënten vertellen hun positieve ervaringen door aan vrienden en familie, die op hun beurt misschien ook cliënt worden.”