Pragmatische benadering: iedere business heeft zijn eigen noden

Fujitsu
Fujitsu
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

20 april 2018, 14:20 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:24

Scherp gesteld moet de ICT-afdeling zich in de eerste plaats focussen op de service die ze via haar ICT-oplossingen aanbiedt. De applicaties is waar het om gaat, niet de infrastructuur waar die op draaien. Het is een visie die leidt tot een nieuw soort pragmatiek. De keuze tussen on-premise en cloud is vandaag allesbehalve absoluut. Voor elke situatie kiest de onderneming de best passende oplossing.

De keuze tussen on-premise of cloud blijkt in de praktijk echter vaak niet zo eenvoudig. Heel wat elementen spelen mee. Het gaat daarbij zowel om technische bezorgdheden, zoals snelheid en schaal, maar ook kosten, security en bewegingsvrijheid. Met name dat laatste aspect durft al eens voor hoofdbrekens zorgen. “Je moet een workload vlot kunnen verplaatsen”, zegt Guy Dierckx, Team Leader Storage Engineering bij Proximus, “niet alleen van on-premise naar de cloud en terug, maar mogelijk ook van de ene cloud provider naar de andere.” Met dat vraagstuk – en de kosten die eraan vasthangen – houden bedrijven te weinig rekening, zo blijkt.

Guy Dierckx, Team Leader Storage Engineering bij Proximus: “Software eats the world. Cloudspelers steunen op commodity hardware, waarbij ze de nodige redundantie en schaalbaarheid via software bepalen.

Toegevoegde waarde

De tijd dat de bedrijfswereld ICT louter als een kostenpost zag, is stilaan voorbij. De sterke verwevenheid tussen business en ICT zorgt ervoor dat ondernemingen zich bewust zijn van de toegevoegde waarde die rechtstreeks op ICT terug te voeren valt. “Net in die context is het niet correct om de keuze tussen on-premise en cloud als een doel op zich te zien”, stelt Guy Dierckx. ICT vormt immers het loutere middel om toegevoegde waarde net te creëren. Traditioneel kijkt ICT naar drie zaken: de kwaliteit van de geboden service, de beschikbaarheid ervan en de financiële optimalisering die ermee samenhangt.

Guy Dierckx
Guy Dierckx© Jan Locus

“De cloud heeft die visie echter veranderd”, vervolgt Guy Dierckx. “Software eats the world. Bij traditionele ICT zitten redundantie en schaalbaarheid in de hardware ingebakken. Cloudspelers steunen echter op commodity hardware, waarbij ze de nodige redundantie en schaalbaarheid via software bepalen.”

“De echte voordelen van de cloud realiseer je wanneer je cloud-native kunt werken”, zegt Reinoud Reynders, IT-Manager Infastructure & Operations bij UZ Leuven. “Dan pas kun je de schaalbaarheid van de cloud echt voor je laten werken.” Dat kan echter maar wanneer de hele stack naar de cloud verhuist. In de context van een ziekenhuis ligt dat vaak moeilijk. “Bij sommige toepassingen mag niet de minste latency optreden”, legt Reinoud Reynders uit. “Denk maar aan beeldvorming in het operatiekwartier.” Om die latency te vermijden, blijft on-premise in dat geval de aangewezen oplossing. “In de praktijk kiezen we vandaag zo veel mogelijk voor cloud-ready“, zegt Reinoud Reynders. “Dat laat ons toe makkelijk van on-premise naar cloud over te stappen, wanneer zich een opportuniteit zou voordoen. We houden alle opties open.”

Reinoud Reynders
Reinoud Reynders© Jan Locus
Udo Würtz, Chief Evangelist Data Center Business bij Fujitsu: “De keuze is zelden zwart-wit. In het ene geval zal on-premise het juiste antwoord bieden, in het andere de cloud.”

Nooit zwart-wit

Kortom, een pragmatische oplossing biedt vaak de beste uitkomst, waarbij de organisatie voor elke situatie het best passende antwoord formuleert. “Alles hangt af van de context”, zegt Russell Fishman, Director Product Marketing Converged Infrastructure bij NetApp. “Dat bedrijven vandaag voor het hybride model kiezen, blijkt onder meer uit feit dat toepassingen als VMware as a service beschikbaar zijn via Amazon en Microsoft Azure. Dat vat het goed samen.” In de praktijk houdt een bedrijf echter graag een slag om de arm. Echt zwartwit is de keuze bijna nooit. “Als je een applicatie lanceert die op het brede publiek is gericht, blijft het vaak moeilijk om in te schatten wat er zal gebeuren”, zegt Udo Würtz, Chief Evangelist Data Center Business bij Fujitsu. “Komen er tien klanten op af? Of zijn het er al snel tien miljoen? In het ene geval zal on-premise het juiste antwoord bieden, in het andere is de elasticiteit van de cloud een belangrijk voordeel.”

Reinoud Reynders
Reinoud Reynders© Jan Locus

Ontdek alles over de geconvergeerde Fujitsu en NetApp-infrastructuur op www.Fujitsu.com/NFLEX