Zo beheert Brussel met hightech zijn lage-emissiezone

© belga
DXC
Datanews Information Services

Datanews Information Services verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

13 november 2019, 10:46 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:39

Luchtvervuiling tegengaan door een LEZ of lage-emissiezone in te voeren is één zaak, het systeem werkbaar houden een andere. Met de hulp van DXC Technology ontwikkelde de dienst fiscaliteit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een efficiënt systeem om niet alleen automatisch overtreders te registreren, maar ook om boetes te innen. “Door die automatisering perken we de werklast van mijn administratie gevoelig in en kunnen we elke toekomstige verandering naadloos implementeren”, zegt Dirk De Smedt, directeur-generaal van Brussel Fiscaliteit.

De 1,2 miljoen inwoners van Brussel, de 325.000 pendelaars en de vele toeristen in de stad kunnen tegenwoordig al een beetje makkelijker ademhalen. Sinds de LEZ is ingevoerd en meer en meer vervuilende auto’s worden verbannen uit de stad, is de luchtkwaliteit gevoelig verbeterd. Maar het systeem is ook een technologisch hoogstandje. DXC Technology ontwierp een paar jaar geleden voor Brussel Fiscaliteit, de belastingadministratie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, een generisch systeem om het volledige fiscale en parafiscale proces digitaal te structureren en automatiseren. Dat gebeurt op basis van een relatief complexe SAP-architectuur, die niet alleen de dataverwerking maar ook het facturatieproces mogelijk maakt. Dat bestaande systeem werd in een recordtijd van zes maanden uitgebreid en geïmplementeerd binnen de LEZ. In juli 2018 kregen eigenaars van voertuigen een individuele informatieve brief om hen op de hoogte te brengen van de nieuwe LEZ-regels. In oktober 2018 werden de eerste overtreders bekeurd.

2 miljoen nummerplaatfoto’s

De impact van de lage-emissiezone is indrukwekkend. Elke dag rijden zo’n 300.000 auto’s, bestelwagens en bussen het Brussels Hoofstedelijk Gewest binnen. 200 strategisch geplaatste camera’s, uitgerust met Automatische Nummerplaatherkenning-technologie (ANPR), nemen per dag zo’n 2 miljoen foto’s van nummerplaten. “Die grote datastroom komt elke dag binnen bij ons”, zegt Dirk De Smedt van Brussel Fiscaliteit. “Die gegevens worden dan in onze database automatisch vergeleken met de data van de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV), zodat de technische karakteristieken van het voertuig afgetoetst en gecheckt worden aan de regels van de LEZ. Voor voertuigen die op de ‘blacklist’ staan en dus de LEZ niet binnen mogen, volgt de identificatie van de bestuurder en de identificatie van de Rijksregistergegevens. Dat laat onze fiscale ambtenaren toe om al dan niet een boete op te leggen voor de overtreding, waarna het facturatie- en het boekhoudkundig proces automatisch worden opgestart. Tot slot volgt het opstellen en de verzending van de uitnodiging tot betaling van de boete, ook geautomatiseerd. De privacy-regels worden daarbij perfect gevolgd. Pas op het moment dat iemand een boete opgelegd krijgt, worden de persoonsgegevens voor de ambtenaar zichtbaar.”

Dirk De Smedt
Dirk De Smedt

Beheersbare klanteninteractie

Wie een boete van 350 euro in de bus krijgt, betaalt ofwel de boete, formuleert een vraag om meer info of dient een bezwaarschrift in. Al die verschillende reacties manueel verwerken zou een gigantische operationele impact hebben op de werklast van het personeel van Brussel Fiscaliteit. “Maar met de nieuwe technologie is ze perfect beheersbaar”, zegt Dirk De Smedt. “Ik ben dan ook heel tevreden over de oplossing die DXC Technology heeft ontworpen. Zelfs het opstellen van een betalingsplan verloopt geautomatiseerd. De menselijke interactie binnen mijn administratie beperkt zich enkel nog tot een validatie van de overtredingsvaststelling. Het voordeel is dat we ook de toekomstige beleidsstappen in de lage emissiezones probleemloos kunnen nemen. Jaar na jaar worden de LEZ-voertuigcriteria immers strenger. Vanaf 2020 worden ook dieselwagens met Euro 3-norm verboden. Onze database en de blacklist zijn snel aanpasbaar aan die evoluties, zonder dat er ingrijpende technologische adaptaties moeten gebeuren. Hetzelfde geldt trouwens voor de controle op de betaling van de verkeersbelasting: ook die kunnen we in de toekomst naadloos via dezelfde database beheren.”

LEZ Brussel kort

-elke dag meer dan 300.000 auto’s, bestelwagens en bussen in de stad

-200 camera’s uitgerust met nummerplaatherkenning

-2 miljoen foto’s van nummerplaten per dag

-430.000 ‘gebannen’ wagens op de zwarte lijst

-€ 350 boete per overtreding

-70% van de overtreders betaalt onmiddellijk