BlackBerry met aanraakscherm en trackpad

RIM (Research in Motion) hoopt met nieuwe smartphones de concurrentie aan te kunnen met iOS, Android en Windows Phone 7. We testten de BlackBerry Torch 9860, een smartphone met een 3,7-inch touchscherm.

RIM (Research In Motion) hoopt met nieuwe smartphones de concurrentie aan te kunnen met iOS, Android en Windows Phone 7. We testten de BlackBerry Torch 9860, een smartphone met een 3,7-inch touchscherm.

BlackBerry’s zijn erg populair bij zakelijke gebruikers, maar ook bij jongeren die veel sms’en. Toch zag RIM de verkoopcijfers dalen en lijken softwareontwikkelaars het platform steeds minder interessant te vinden. De Torch 9860 is één van de nieuwe toestellen die het tij moeten doen keren.

De meeste BlackBerry-gsm’s hebben een fysiek toetsenbordje, zodat je bijzonder vlot korte berichten en e-mails kunt typen. Hierin wijkt de BlackBerry Torch 9860 sterk af, want deze smartphone heeft net zoals de iPhone en de meeste Android-gsm’s alleen een aanraakscherm. Het scherm meet diagonaal 3,7-inch en heeft een WVGA-resolutie (800 x 480 pixels). Onder het scherm staan vier fysieke toetsen (opnemen, menu, terug en einde) en een optisch trackpad (aanraakgevoelig vlakje).

Het optische trackpad weten we erg te waarderen, want bij de concurrentie wordt dat tegenwoordig meestal weggelaten. Bijzonder is ook de vergrendeltoets om het scherm te vergrendelen. Die is namelijk mooi ingebed in de bovenzijde van het toestel. Op de achterzijde bevindt zich de vijfmegapixel-camera met enkele LED-flits. Een secundaire camera op de voorzijde van het toestel ontbreekt, zodat videotelefonie niet mogelijk is. Qua bouwkwaliteit kan de BlackBerry Torch 9860 ons alvast volledig overtuigen.

Gebruikersinterface

De BlackBerry Torch 9860 draait op het door RIM ontwikkelde BlackBerry OS 7. Dankzij deze laatste versie van BlackBerry OS en de 1,2 GHz processor kan je genieten van een vlotte gebruikservaring. De interface is opgevat in panelen die ingeklapt ongeveer een derde van het scherm in beslag nemen. Via de BlackBerry-menutoets kan je de panelen beheren en aanduiden welke zichtbaar moeten zijn op het home-scherm.

Standaard zijn de vijf beschikbare panelen zichtbaar: ‘Alles’, ‘Favorieten’, ‘Media’, ‘Downloads’ en ‘Regelmatig’. Door de panelen bladeren gaat erg vlot en door ze naar boven te slepen, maximaliseren de panelen. Toch merk je dat het besturingssysteem niet volledig is aangepast aan een aanraakscherm, maar dat hoeft niet perse een nadeel te zijn. Als fervent Android-gebruiker mis ik vaak een trackball of trackpad, vooral bij gebruik van de webbrowser. De BlackBerry Torch 9860 beschikt wel over een optisch trackpad en dat biedt zo zijn voordelen inzake gebruiksgemak.

Agenda

BlackBerry-toestellen zijn bij uitstek geschikt voor zakelijk gebruik en dat merk je zeker als je de agenda-applicatie bekijkt. De BlackBerry Torch 9860 heeft een zeer uitgebreide zakelijke agenda. Wanneer je een afspraak inboekt, kan je onder andere aangeven of het om een telefonische vergadering gaat en daarbij de gegevens van de moderator en de deelnemer opgeven. Je kan op eenzelfde wijze aangeven of het al dan niet om een privé-afspraak gaat en de tijd markeren als ‘Beschikbaar’, ‘Voorlopig beschikbaar’, ‘Bezet’ of ‘Afwezig’.

De agenda-applicatie voelt solide aan en werkt erg vlot. Voor het beheren van de agenda zal je meestal het trackpad gebruiken, omdat dit erg vlot werkt in vergelijking met het aanraakscherm. Het is een ideaal werkinstrument voor zelfstandigen, vertegenwoordigers en dergelijke meer. Een beter toestel voor het verzenden en ontvangen van zowel persoonlijke als zakelijke e-mails kan je je bijna niet voorstellen. Ook werd op de BlackBerry Torch 9860 een versie van Documents To Go voorgeïnstalleerd waarmee je Word-, Excel- en PowerPoint-bestanden kan weergeven en bewerken. Het weergeven van PDF-bestanden lukt eveneens probleemloos.

De BlackBerry Torch 9860 is bij uitstek geschikt voor zakelijk gebruik en dat merk je meteen wanneer je de agenda-applicatie start. Deze smartphone voelt erg solide aan en straalt dat ook uit. Wij vonden de interface zeer gebruiksvriendelijk en de wisselwerking tussen het aanraakscherm en het trackpad verloopt erg vlot. Dankzij de BlackBerry Desktop Software kan je het toestel eenvoudig beheren en synchroniseren met je pc. Alleen de camera wist ons niet te overtuigen. Verder is dit een prima, zakelijk toestel met een erg schappelijk prijskaartje van 399 euro.