Google plug-in voor het delen van Office-documenten

Met zijn “Google Cloud Connect for Microsoft Office” wil Google je overtuigen om ook al je Microsoft Word documenten, je Excel tabellen en je PowerPoint presentaties in de Google Cloud te bewaren. Die zijn dan overal ter wereld toegankelijk via jouw Gmail account.

Met zijn “Google Cloud Connect for Microsoft Office” wil Google je overtuigen om ook al je Microsoft Word documenten, je Excel tabellen en je PowerPoint presentaties in de Google Cloud te bewaren. Die zijn dan overal ter wereld toegankelijk via jouw Gmail account.


NIet alleen maak je voortaan een back-up van al je documenten, met Google Cloud Connect kan je document ook delen met anderen. Jij beslist of die het alleen mogen lezen dan wel of ze het ook mogen wijzigen. Zo ontstaan er al vlug meerdere versies van eenzelfde document: één op jouw pc, één op de pc van je collega(s) met wie je het document deelt en dan nog ééntje ergens in die Cloud.


Ook hier snelt Google Cloud Connect je ter hulp door alles te synchroniseren. Het is trouwens ook mogelijk gelijktijdig met meerderen aan hetzelfde document te werken. Normaliter schept dat problemen bij het safen, maar ook daar helpt Google Cloud Connect.


Delen

Bij de eerste kennismaking vraagt Google Cloud Connect naar je Gmail account. Hij onthoudt die instelling, maar je kunt die achteraf gemakkelijk wijzigen via de instellingen. Rechts staat de “Share” knop. Wil je dit document niet delen met iemand anders, dan laat je die Share-knop voor wat hij is. Klik je er op, dan opent zich een venster waarin je aangeeft met wie en in hoever je het actuele document wilt delen.


Je kunt kiezen uit:

• Openbaar op het web: Te vinden door en toegankelijk voor iedereen op het internet. Aanmelden is dan niet vereist.

• Iedereen met de link: Toegankelijk voor iedereen met een link die jij dan verstuurt. Aanmelden is ook hier niet vereist.

• Privé: Uitsluitend toegankelijk voor personen die uitdrukkelijk toestemming hebben gekregen. Aanmelden is vereist.


History

Het bestand dat je in Gmail ziet, is de kopie-in-the-Cloud. Het basisdocument staat nog altijd op jouw pc. Wil je collega co-editor het document gewoon lezen, dan kan dat online in een soort reader. Wil hij het echter bewerken, dan moet hij het eerst downloaden van de Cloud naar zijn pc. Hetzelfde geldt trouwens voor jezelf, wanneer je je eigen document wilt benaderen van op een vreemde computer.


Google Cloud Connect houdt ook alle versies van je document bij. Achter de naam van het Google Cloud Connect-document staat een knop met het symbool van een blad papier. Daarachter zit onder meer “See Revision History”. Zo kan je ook gemakkelijk teruggaan in de tijd en kijken wat anderen aan je document gewijzigd hebben.


Conclusie

Google Cloud Connect for Microsoft Office biedt ongetwijfeld voordelen. De toegankelijkheid, de back-up – het is mooi meegenomen. Anderzijds heeft niet iedereen behoefte aan het delen van documenten met anderen, laat staan aan het simultaan bewerken van documenten. Hou ook rekening met je privacy: zo moeilijk is het nu ook weer niet om een paswoord te “raden”.


Bron: www.diskidee.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content