Navigon Flow voor vloeiende navigatie

Wij testten de Navigon 42 Premium, een navigatiecomputer die beschikt over de vernieuwde Navigon Flow-interface, waarmee je tijdens het navigeren vloeiend kan schakelen tussen de menu’s.

Wij testten de Navigon 42 Premium, een navigatiecomputer die beschikt over de vernieuwde Navigon Flow-interface, waarmee je tijdens het navigeren vloeiend kan schakelen tussen de menu’s.


Navigon is sedert 1991 actief als producent van mobiele navigatieoplossingen en leverancier van gps-software. Vorig jaar kondigde Garmin de overname van het Duitse Navigon aan. Navigon zal dan ook verder gaan als dochterbedrijf van marktleider Garmin.


De Navigon 42 Premium heeft een 4,3-inch (11cm) aanraakscherm in 16:9 formaat dat bijna de hele voorzijde bestrijkt. Het capacitieve touchscreen heeft een WQVGA resolutie (480 x 272 pixels). Het geheel draait op Microsoft Windows CE. De 1050 mAh lithiumbatterij moet dan weer instaan voor een lange gebruiksduur.


Technisch

De Navigon 42 Premium meet 120,5 x 75,5 x 16,0 mm en weegt slechts 160 gram. De meegeleverde beugel is uitgevoerd in een combinatie van mat en glanzend zwart. De beugel oogt sterk en laat toe om de GPS stevig tegen de voorruit te bevestigen. De TMC-antenne is geïntegreerd in de autolaadkabel. Van zodra je de autolaadkabel aansluit, kan het toestel verkeersinformatie ontvangen via TMC.


De Navigon 42 Premium maakt gebruik van een SiRF Atlas V processor in combinatie met 128 MB ram-geheugen. Alle gegevens die nodig zijn om het navigatiesysteem te gebruiken, worden opgeslagen op het 4 GB grote interne geheugen. Als je naast de 44 Europese kaarten extra navigatiekaarten aanschaft en deze niet meer passen op het interne geheugen, kan je gebruikmaken van een microSD-kaart. Het navigatiesysteem kan kaarten uit beide geheugens gebruiken.


Navigon Flow

De Navigon 42 Premium start – naar onze mening – vrij traag op en dat is lastig als je snel wil vertrekken. Tijdens onze test maakte het toestel echter wel zeer snel een GPS-fix en daarmee win je dan uiteraard weer heel wat tijd. De vernieuwde Navigon Flow interface oogt heel fris en luchtig. Door met je vinger op het scherm te tikken of erover te vegen kan je heel snel de menu’s oproepen tijdens het navigeren.


Wanneer je op het scherm tikt, verschijnen onderaan vier pictogrammen (‘Handsfree-module’, ‘Bestemming opgeven’, ‘Kaartaanzicht’ en ‘Navigatie-opties’). Bij het invoeren van de bestemming kan je onder het invoerveld de juiste naam selecteren door erop te tikken. De volumeregeling laat zich eenvoudig bijstellen en ook tot de systeeminstellingen krijg je eenvoudig toegang via de knoppen in de rechter bovenhoek.


De weergave op het 4,3-inch scherm is erg duidelijk en je vindt er ook veel nuttige informatie op terug. Via de navigatie-instellingen kan je bovendien in detail aangeven wat het toestel moet weergeven tijdens het rijden. Ben je een beetje onzeker en wil je de route vooraf bekijken? Geen probleem, het toestel toont desgewenst een demo van de gekozen route. Ook de gesproken instructies zijn erg duidelijk, maar de Vlaamse stem komt ietwat ‘schel’ door de luidspreker. Via de systeeminstellingen kan je de standaard qwerty-layout van het toetsenbord aanpassen naar azerty en aangeven in welke taal het toestel zijn werk moet doen.


Conclusie

De Navigon 42 Premium is prijs/kwaliteit een goed navigatietoestel (199 euro). Vooral de gebruiksvriendelijke interface doet het toestel opvallen. Helaas start de Navigon 42 Premium vrij traag op en is de kwaliteit van de handsfree kit niet geweldig. Het belangrijkste element, de navigatie zelf, verloopt gelukkig erg vlot en het toestel toont veel nuttige informatie op het scherm. Al bij al dus een goed gps-toestel, maar zeker geen hoogvlieger.


Bron: www.diskidee.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content