"Brussel moet meer inzetten op hightech"

18/07/08 om 11:20 - Bijgewerkt om 11:19

Bron: Datanews

Brussel moet meer focussen op hightech-diensten. Dat zegt Agoria, de werkgeversfederatie voor de technologische sector in ons land.

Brussel moet meer focussen op hightech-diensten. Dat zegt Agoria, de werkgeversfederatie voor de technologische sector in ons land.

De aanwezigheid van buitenlandse technologiebedrijven in het Brussels gewest is de laatste jaren sterk toegenomen. Zij kiezen voor Brussel omwille van zijn internationale karakter en centrale ligging. Maar op het vlak van imago, innovatie, infrastructuur en gekwalificeerd personeel is er nog werk aan de winkel voor het gewest.

Buitenlandse bedrijven zijn goed voor negen op de tien banen in de Brusselse technologiesector, samen 27.810 jobs. De buitenlandse aanwezigheid ligt hiermee veel hoger dan in andere sectoren in Brussel, waar buitenlandse ondernemingen een gemiddeld aandeel van 40 procent in de werkgelegenheid vertegenwoordigen.

Frankrijk en Duitsland zijn de belangrijkste werkgevers bij de technologiebedrijven, naast de VS, Japan en Nederland. Het gaat bijvoorbeeld om de bedrijven Unisys, IBM, Atos Worldline, Getronics, Audi Brussels, Toyota en Fabricom.

De investeringen van die buitenlandse bedrijven stegen de laatste jaren sterk: van 95 miljoen euro in 2002 tot 180 miljoen vorig jaar.

"De buitenlandse aanwezigheid is goed nieuws, maar het betekent ook dat over bijkomende investeringen en jobs wordt beslist in buitenlandse hoofdkwartieren", stelt Agoria vast. Vandaar dat de werkgeversfederatie een aantal aanbevelingen lanceerde naar de beleidsverantwoordelijken.

Buitenlandse firma's kiezen vooral voor Brussel omwille van het internationale karakter, de centrale ligging in Europa en de nabijheid van Europese instellingen. Zowel Piet Steel van Toyota Europe als Bart Steukers van Unisys Belgium getuigen dat dat laatste element een belangrijke factor is.

Anderzijds kampt de Belgische hoofdstad met een gebrek aan imago, een ingewikkelde administratie en een gebrekkige mobiliteit. Steel: "er is geen tram of metro naar onze kantoren in Evere". In het Europese hoofdkwartier van Toyota werken bijna 1.500 mensen.

Agoria stelt voor dat Brussel zich meer zou profileren als zakenstad, zoals ook Amsterdam en Barcelona doen. Hierbij zou dan ook één enkele instantie bevoegd moeten worden voor het aantrekken van investeringen en exportpromotie. Vanuit de bedrijven zelf komt het voorstel van een "adviesraad" naar de overheid, om knelpunten te bespreken en voorstellen te doen.

Het verbeteren van de infrastructuur is ook een absolute noodzaak voor investeerders, aldus Agoria. De federatie hoopt op een uitbreiding van het openbaarvervoernet, onder meer via een versnelde uitvoering het Gewestelijk ExpresNet (GEN). Ook zou Brussel, naar het voorbeeld van andere steden in België, dynamische informatie moeten verstrekken over beschikbare plaatsen in parkings. Meer investeringen in onderzoek en ontwikkeling en meer promotie voor wetenschappelijk onderwijs, zijn nog twee aanbevelingen van Agoria.

Bron: Belga

Onze partners