Pieter Van Nuffel
Pieter Van Nuffel
Journalist DataNews.be
analyse

10/04/17 om 12:25 - Bijgewerkt om 12:21

De zelfrijdende auto komt er sneller dan je denkt

Nog geen rijbewijs of een hekel aan autorijden? Goed nieuws, want de zelfrijdende auto staat stilaan op het punt om realiteit te worden. Ook elektrische auto's en autodelen zullen de komende jaren een enorme opmars maken.

De zelfrijdende auto komt er sneller dan je denkt

© iStock

Vandaag bracht de Boston Consulting Group een studie uit over de toekomst van zelfrijdende, gedeelde en elektrische auto's in de VS. Volgens de voorspellingen zullen de Amerikanen 1500 miljard kilometer afleggen in zulke auto's. Dat is een kwart van de totaal afgelegde afstand.

Drie trends

Drie trends zullen samenkomen: het delen van ritten, zelfstandig rijden en elektrische auto's. De verandering zal het opvallendst zijn in de grote steden. Daar zullen mensen sneller geneigd zijn hun eigen auto weg te doen en een robot-taxi te bestellen. Volgens het rapport zal die verschuiving binnen de tien jaar te merken zijn. Mogelijk nog sneller, afhankelijk van de innovaties die we komende jaren nog mogen verwachten.

"De auto-industrie staat voor een enorme transformatie en die zal er sneller komen dan verwacht. Voor miljoenen Amerikanen in de grote steden zou de volgende wagen die ze kopen wel eens de laatste kunnen zijn die ze zelf bezitten'', vertellen de onderzoekers.

Autofabrikanten zullen minder relevant worden en zullen moeten nadenken over hoe ze hun business-modellen kunnen aanpassen aan de nieuwe realiteit.

De race voor de eerste zelfrijdende auto

Intussen wedijveren autofabrikanten en technologiebedrijven op volle snelheid met elkaar om de eerste zelfrijdende auto op de markt te brengen. Tesla, General Motors, Ford en Volvo beloofden er één klaar te hebben binnen de vijf jaar. Ook Uber, Mercedes, BMW, Nissan en Audi werken aan een zelfrijdende auto. Waymo, een zusterbedrijf van Google, zette vorig jaar de grootste stappen en heeft al een enorme voorsprong uitgebouwd op de concurrentie. Vorige week bleek nog dat het stuur van Waymo's zelfrijdende auto's slechts één keer per 8253 km moest worden overgenomen worden door een menselijke bestuurder. Bij concurrenten BMW, Tesla, Mercedes, Nissan en Uber was dat veel meer.

Voor ingenieurs die werken aan zelfrijdende auto's, wordt een bitse strijd uitgevochten - regelmatig stapt er eentje over naar een concurrent. De belangen zijn groot. De rechtszaak die Google aanspande tegen Uber omdat haar voormalige ingenieur Anthony Levandowski bedrijfsinformatie zou gelekt hebben, illustreert dat.

Er staat veel op het spel

Veel informatie blijft dan ook verborgen. Na jarenlange speculatie over het 'Project Titan' gaf Apple in december eindelijk toe dat het wel degelijk aan een zelfrijdende auto werkt. Meer details heeft de technologiegigant nog niet prijsgegeven.

Een zelfrijdende auto moet in realtime accuraat kunnen bepalen waar hij zich bevindt. Het Vlaamse onderzoeksinstituut imec ontwikkelt daarvoor essentiële technologie, zoals slimme sensoren. Voorlopig moet het onderzoekscentrum geheim houden met welke autofabrikanten en technologiebedrijven het samenwerkt. In deze fase van de ontwikkeling, is de angst om informatie prijs te geven aan een concurrent te groot. Er staat te veel op het spel. Zeker wanneer het gaat over de technologie die in hun zelfrijdende auto's zal schuilgaan, hullen de techbedrijven zich voorlopig in stilzwijgen. Stilte voor de storm?

Onze partners