Heeft 'Internet voor Iedereen' zijn doel gemist?

09/02/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 08/02/07 om 23:59

Bron: Datanews

De pc-fabrikanten maken een balans op vol tegenstellingen van het Internet voor Iedereen-programma, dat bedoeld is om de digitale kloof te bestrijden. Het lijkt erop dat het pakket vooral relatief welgestelde mensen heeft aangetrokken. 850 euro blijft veel geld voor een werkloze of voor iemand met een minimumloon.

Het Internet voor Iedereen-programma (IvI) is nog niet afgelopen. Het werd enkele maanden geleden verlengd tot 18 april. Gisteren belichtten we hier [het dilemma van de pc-bouwers] die partner zijn van het project tegenover de komst van Vista. We profiteerden van de gelegenheid om hen te polsen naar hun balans van dat publiek-private partnerschap dat als doel vooropstelde om een maximum aantal mensen achter de pc en op het wereldwijde web te krijgen.Laten we beginnen met het commerciële gedeelte. Enkel de twee grote merken die met het project verbonden waren, Packard Bell en Fujitsu-Siemens, waren echt enthousiast. Fujitsu-Siemens verklaarde 'verrukt' te zijn door de verkoop van zijn IvI-modellen. Idem voor Packard Bell, dat preciseerde dat het IvI-model de topper was in de verkoop van zijn desktop-gamma. De actie maakte het voor de twee pc-bouwers mogelijk om zich te differentiëren tegenover concurrenten als HP of Acer.De Luikse systeembouwer SHS Computer (die dus de eerste zal zijn om een IvI-pc te lanceren onder Vista) is veel gematigder in zijn commentaar. "Wat niet aan de ene kant verkocht werd, werd dat wel aan de andere kant," stelde directeur Jean-Marie Hogge vast, die dus niet echt een opwaarts effect voor zijn verkoop had gemerkt.De fabrikant-distributeur DTD zegt dat het tussen de 7000 en 8000 IvI-pc's van de hand heeft gedaan, maar erkent dat het erg moeilijk te zeggen of dat echt een weldadig effect heeft gehad op de totale verkoop.Heeft IvI doelstelling - de strijd tegen de digitale kloof - vervuld? SHS en DTD plaatsen daar ernstige vraagtekens bij (Packard Bell en Fujitsu-Siemens hebben geen zicht op wie hun producten heeft gekocht): de actie zou vooral relatief welgestelde mensen hebben aangetrokken, of mensen uit de middenklasse, die tot dusver weigerachtig stonden tegenover computers. Dan gaat het in het bijzonder over 50-plussers die eindelijk besloten hebben om zich eens daar eens aan te zetten. "Maar voor iemand met een minimumloon blijft 850 euro erg duur. Ik heb het idee gelanceerd voor een computer voor 350 euro (een basismachine die het mogelijk maakt om te surfen, e-mails te versturen en de meest frequente programma's te gebruiken) maar het hoeft geen betoog dat de sector weinig enthousiast is," aldus Jean-Marc Hogge. Misschien iets voor een Internet voor Iedereen bis?

Onze partners