It-samenwerking tussen KBC en Rabobank op ijs gezet

02/02/06 om 00:00 - Bijgewerkt op 01/02/06 om 23:59

Bron: Datanews

Orbay, het gemeenschappelijke platform (opgericht in 2004) van het Belgische KBC en het Nederlandse Rabobank voor het beheer van effectentransacties, heeft zoveel vertraging opgelopen dat KBC verkiest om zich "voorlopig" terug te trekken uit het project.

KBC trekt zich terug om het eigen tijdschema niet te hypothekeren. Ironisch is dat de belangrijkste leverancier van Orbay de eigen ict-afdeling van KBC is. Die blijft voortwerken alsof er niets aan de hand is.Midden 2004 lanceren KBC en Rabobank een innovatief project rond een gemeenschappelijk online beheerplatform voor effectentransacties (online securities trading). Orbay wordt opgericht om daarvoor in te staan. Door de handen in elkaar te slaan, hopen de twee banken schaalbesparingen te realiseren en de kosten te drukken. Het platform zou ook open staan voor andere banken. Er wordt een offerteaanvraag gelanceerd in samenwerking met het analistenkantoor Gartner. Van de zeven kandidaten (waaronder IBM en Atos Origin) is het de eigen ict-afdeling van KBC (destijds ongeveer 2000 mensen) die de opdracht binnenhaalt. Telindus treedt op als toeleverancier voor de telecom- en security-aspecten. De Leuvense integrator heeft het over een project van 5 jaar dat bijna een miljoen euro moet opleveren.Orbay stelt ongeveer 160 mensen tewerk in Eindhoven. Volgens het plan moest het platform in 2005 operationeel zijn en zou Rabobank er in mei van dat jaar op aansluiten. KBC zou dan volgen in de tweede helft van 2006. Dat zal niet meer het geval zijn. KBC besliste gisteren om zich "voorlopig" terug te trekken uit het Orbay-project. "Het project heeft vertraging opgelopen, waardoor het oorspronkelijk vastgelegde tijdschema in het gedrang kwam. Een verdere vertraging zou de voorziene aansluiting van de Centraal-Europese dochterbanken van KBC uitstellen en dreigt ook verdere kostenbesparingen in het gevaar te brengen," preciseert KBC in een persbericht.De bank gaat dus zelf intern een oplossing ontwikkelen die tijdig aan de businessnoden kan beantwoorden. Woordvoerster Viviane Huybrecht benadrukt dat KBC bij Orbay betrokken blijft en dat het om een "voorlopige" terugtrekking gaat. KBC minimaliseert de financiële impact van de vertraging. Volgens "ingewijden", die de krant De Standaard citeert, zou het kostenplaatje van de vertraging met Orbay voor KBC kunnen oplopen tot minstens 20 miljoen euro.Vreemd is wel dat KBC ICT, met Telindus als toeleverancier, blijft voortwerken aan het project alsof er niets aan de hand is. Beide bedrijven lieten weten dat de beslissing van KBC geen impact had op de voortzetting van het project. De juiste redenen van de vertraging vallen blijkbaar moeilijk te achterhalen. "Het gaat om een vertraging die niet abnormaal is voor zulk een complex, internationaal ict-project," maakt Viviane Huybrecht er zich vanaf. KBC ICT en Telindus wilden geen bijkomende commentaar kwijt.Tata verdedigt zichHet artikel van De Standaard zinspeelde op het feit dat de software, die geleverd werd door een Indisch bedrijf, niet aan de verwachtingen voldoet. Inmiddels blijkt dat die Indische leverancier de reus Tata Consulting Services (TCS) is, met zijn pakket Quartz. "Wij wensen dat soort beschuldigingen volledig te weerleggen. De vertraging ligt gewoon aan beheersproblemen van het project. Onze Quartz-software draait zonder probleem in andere banken, zowat overal ter wereld," reageert Mahesh Srinivasan, regional manager voor België bij TCS.

Onze partners