Lokeren informeert burgers via Bluetooth

Een proefproject van de stad Lokeren bestookt de gsm’s van haar inwoners met informatieboodschappen via Bluetooth. Het project werd toepasselijk Blue Town gedoopt.

Vanaf 1 mei is de stad Lokeren niet alleen omwille van zijn liberale burgemeester een ‘Blue Town’. In samenwerking met BlueTalk, een bedrijfje dat gespecialiseerd is in mobiele marketing en communicatie, heeft de Oost-Vlaamse stad Lokeren namelijk een proefproject onder die naam op poten gezet. De bedoeling is om te testen of de gsm – via de Bluetooth-technologie – kan dienen als volwaardig communicatiekanaal voor de stad en aanverwante diensten. Bovendien kan de stad in één klap zien welke bevolkingsgroepen met dit initiatief kunnen bereikt worden en voor welke boodschappen het bij uitstek geschikt is.De stad heeft bij de ingang van het stadhuis en in de hal van het Cultureel Centrum hotspots geïnstalleerd. Mensen die hun Bluetooth-functie op hun gsm geactiveerd hebben, kunnen (als ze de toestemming geven) gratis informatie van de stad en het Cultureel Centrum ontvangen. De stad zegt dat er geen gevaar is voor de privacy aangezien via Bluetooth geen gsm-nummers hoeven bekend te zijn.De berichten kunnen tekst, maar ook foto’s en filmpjes zijn. De stad zegt het wel beknopt te willen houden. Toch ziet ze op termijn eindeloze mogelijkheden van Blue Town: het weerbericht, trailers van filmvoorstellingen, lijsten met dokters van wacht, … Toch wil de stad ook weten wat de burgers er van vinden. Vanaf 1 mei ligt er een enquête klaar in het stadhuis.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content