Medialaan (VTM, 2BE) wordt gratis internetzender

20/08/15 om 14:55 - Bijgewerkt om 14:56

Bron: Knack

Er komt in het najaar een gratis versie van Stievie, het online platform om live en uitgesteld televisie te kijken. Dat heeft Medialaan, de holding boven onder meer VTM en 2BE en eigenaar van Stievie, donderdag bekendgemaakt. Reclame doorspoelen zal in die versie niet meer kunnen en voorlopig zijn enkel de Medialaan-zenders inbegrepen.

Medialaan (VTM, 2BE) wordt gratis internetzender

© Belga

Medialaan biedt sinds vorig jaar gratis volledige afleveringen van VTM-programma's aan op vtm.be en is tevreden over de resultaten daarvan. Daarom investeert het bedrijf in een volledig nieuwe app Stievie FREE, die de kijker online live en uitgesteld (tot 6 dagen terug als Medialaan over de rechten beschikt) naar VTM, 2BE, Vitaya, JIM en VTMKZOOM laat kijken via de website of app.

Advertenties doorspoelen zal echter niet mogelijk zijn. Bijzonder is bovendien dat Medialaan voor het eerst 'targeted advertising' zal toepassen. Wie online naar de Medialaan-zenders wil kijken, moet daarom eerst enkele socio-demografische vragen (leeftijd, geslacht ...) beantwoorden. Op basis daarvan kunnen dan op Stievie FREE gerichte advertenties getoond worden.

Bij uitgesteld kijken via Stievie FREE of op vtm.be zullen programma's onderbroken worden op de momenten waarop ze tijdens de live uitzending ook onderbroken werden, maar de reclameblokken zullen maar 2 à 3 minuten duren. Bij Medialaan vergelijken ze het met de tijd die nodig is om een programma door te spoelen via de klassieke Stievie of decoder.

Een deel van die reclame kan aangepast zijn aan het profiel van de kijker. Zo kan een adverteerder bijvoorbeeld specifiek een jong publiek aanspreken. Die gerichte advertenties zijn ook mogelijk via live online tv. Ook dan kan Medialaan immers de 'gewone' reclame door gerichte advertenties vervangen, maar het reclameblok zal uiteraard wel nog even lang duren als op de traditionele televisie.

De bestaande Stievie-app, die in 2013 gelanceerd werd en ook de zenders van de openbare omroep (één, Ketnet en Canvas) en SBS (VIER en VIJF) bevat, blijft bestaan voor de 14.000 huidige klanten, maar verdwijnt wel meteen uit de app-stores voor nieuwe klanten. Medialaan doet dat 'om verwarring te vermijden', maar werkt wel aan een vernieuwde betalende app die gebouwd wordt op de architectuur van Stievie FREE. Wanneer die beschikbaar zal zijn, zegt Medialaan niet. Andere zenders krijgen overigens ook de kans om zich bij Stievie FREE aan te sluiten, maar het is nog niet duidelijk of die dat ook zullen doen. (Belga)

Lees meer over:

Onze partners